Změna majitele slevového serveru připravila o dovolenou stovky lidí

Ostrava – Nejméně 300 zákazníků portálu Zapakatel.cz se marně těšilo na dovolenou v Turecku. Vlastníkovi serveru před časem došly peníze a web prodal. Koupené pobyty tak propadly. Jelikož původní majitel s klienty nekomunikuje, chystají se poškození hromadně podat trestní oznámení.

Měl to být dárek k patnáctému výročí svatby. Už v březnu zaplatili manželé Lamlovi za zájezd do Turecka 7 000 korun. Odletět měli 10. října. Když se ale před pár dny znovu podívali na portál Zapakatel.cz, zjistili, že místo v lehátku na slunných plážích budou dál sedět v práci na otočné kancelářské židli. „Psali jsme, volali jsme. Nikdo se neozývá, prostě neexistující telefony, žádná odpověď na maily,“ líčí Patrik Lamla.

V červnu dnes už bývalý majitel Jiří Carba kvůli dluhům portál prodal za 12,5 milionu korun. Nový vlastník už ale slevy nenabízí, pouze je zprostředkovává. Za plnění poukazů, které si zákazníci nakoupili před 17. červnem, tedy stále padá odpovědnost na Jiřího Carbu. V sídle jeho firmy ani v zákaznickém centru ovšem nikdo není. Stejně tak nikdo neodpovídá na emaily ani nezvedá telefon.

Jen v recenzích na internetu se zatím ozvalo přes 300 poškozených zákazníků, kteří mají stejnou zkušenost jako manželé Lamlovi. Poukaz na zájezd do Turecka si na portálu Zapakatel.cz koupilo téměř 600 lidí, podvedených tak může být mnohem více.

„Problém je v tom, že si zákazník portálu nekupuje zájezd, ale slevu. A s tou slevou teprve musí do cestovní kanceláře, aby ji uplatnil, a tím si koupit zájezd,“ vysvětlil mluvčí asociace cestovních kanceláří Jan Papež. Na akce slevových portálů se podle něj nevztahuje stejný zákon jako na zájezdy zakoupené u cestovních kanceláří.

Poškozeným nezbývá, než se obrátit na policii. „Kontaktovali jsme další oběti tohoto podvodu a hromadně podáme trestní oznámení,“ potvrdil pan Lamla (čtěte víc o problémech slevového serveru Zapakatel.cz).

Od roku 2009, kdy se v České republice objevily první slevové portály, klesl jejich počet na čtvrtinu. A změnila se i nabídka – oblíbené slevy na jídlo nahradily zájezdy a móda. Ne vždy jsou přitom nabídky na slevových portálech ty nejvýhodnější. Některé přijdou zákazníky třeba i o 2 000 korun dráž než v internetovém obchodě.