Odbory: Důvody ke stávce v ČSA nepominuly, bude se jednat

Praha – Napětí v Českých aeroliniích trvá a zklidnění nepřineslo ani dnešní jednání zástupců ČSA, Českého aeroholdingu a odborářů s ministrem financí Andrejem Babišem. Krizi vyvolal záměr ČSA propustit třetinu pilotů a polovinu letušek. Podle Luboše Pomajblíka z Odborového svazu dopravy v žádném případě nepominuly důvody ke stávce, byť Babiš zaúkoloval vedení aerolinií a aeroholdingu, aby se zaměstnanci jednalo.

Předseda představenstva ČSA Jozef Sinčák uvedl, že konkrétní závěry na jednání nepadly, všechny strany budou situaci aerolinek dál řešit tak, „aby byla kompromisní pro zaměstnance i zaměstnavatele.“ Konkrétní parametry se podle něj budou dojednávat na pracovních schůzkách příští týden. „Úkol pro management zněl jasněji komunikovat cíle a perspektivu dopravce potom, co překoná tuto krizovou situaci,“ doplnil. Sinčák ze slov Babiše vyrozuměl, že je silná vůle ze strany státu a korejské strany o navýšení kapitálu. Konkrétní částka na jednání nezazněla, upozornil.

„Ke sblížení stanovisek managementu a nás dnes v žádném případě nedošlo,“ reagoval Pomajbík. Vedení ČSA má podle něj předložit veškeré smlouvy a udělat jejich analýzu tak, aby se mohlo příští týden jednat. Před propouštěním se prý měla udělat analýza. Není podle něj zdokumentováno, na základě čeho se má kolik lidí z které profese propouštět.

ČSA: V současnosti společnost zaměstnává 230 pilotů, téměř 400 palubních průvodčích a téměř 270 pracovníků v administrativě. V roce 2011 dopravce podle výroční zprávy zaměstnával bezmála 1 500 lidí, z toho 292 pilotů a 613 letušek a stevardů. Rok předtím personál dopravce představovalo přes 2 000 lidí, z toho 415 pilotů a 752 palubních průvodčí.


Zaměstnance Korejci zklamali

Na nedostatek komunikace ze strany vedení společnosti si odbory dlouhodobě stěžují. Odborová organizace posádek letadel kvůli tomu vyhlásila stávkovou pohotovost. Odborům se rovněž nelíbil přístup Korean Air, které v loňském roce do tuzemského dopravce majetkově vstoupily a od kterého se očekávaly investice a následné zlepšení hospodářské situace v ČSA; loni vykázaly ztrátu 922 milionů korun.

Korejský dopravce získal loni 44procentní podíl v ČSA za zhruba 70 milionů korun. Od vstupu silného zahraničního dopravce si odborníci slibovali mimo jiné možnost výhodnějších nákupů strojů a služeb nebo vzájemné propojení sítí destinací, které by bylo pro ČSA výhodné. O pražském letišti jako o budoucím uzlovém bodu pro přestup cestujících z Asie hovořil při podpisu smlouvy s Korejci i tehdejší předseda vlády Petr Nečas (ODS).

Majitelé aerolinií, Český aeroholding a Korean Air, podle médií v předchozích dnech jednali o finanční injekci pro leteckého dopravce. Maximálně by mělo jít o 37 milionů dolarů, tedy asi 800 milionů korun, napsal deník E15. „To číslo se mění, mění se každým den a mění se směrem dolů,“ řekl listu šéf Aeroholdingu Václav Řehoř. Letos firma od dubna do září přitom podle informací Lidových novin byla v provozním zisku 183 milionů korun.