Firmy na webu často klamou – nejčastěji cenami bez DPH

Praha  Uvádění cen bez daně z přidané hodnoty – oblíbený trik obchodníků, jak nalákat zákazníky na zdánlivě výhodnou nabídku. Zatajování skutečných cen se v poslední době rozmáhá zejména na internetu. Konkurence e-shopů je nemilosrdná a prodejci tak sahají i k nezákoným praktikám. Na vzrůstající trend nedávno znovu upozornila Česká obchodní inspekce.

Zákon o ochraně spotřebitele hovoří jasně: Zákazník musí jednoznačně znát konečnou cenu, tedy včetně DPH. Informace na firemním webu o tom, že jde o cenu bez daně, případně že je firma sama plátcem DPH, není podle inspektorů žádná omluva. „Není možné, aby si poté prodejce dopočítával na kalkulačce, kolik to stojí,“ uvádí mluvčí ČOI Jiří Fröhlich.

Vábení na zkreslené ceny není jen záležitost klasických nabídek sortimentu, ale také služeb. Štáb ČT se o tom přesvědčil například u inzerátu na hlídání dětí. Stejný trik používají i překladatelské firmy, společnosti rozvážející zboží nebo autopůjčovny.

Zákazník se tak může na internetu například dozvědět o poměrně výhodné půjčce automobilu za 1 150 korun na den. K této částce si ale půjčovna přidá ještě DPH – výsledná cena se tak rázem změní na 1 400 korun. „Je možné, že některé firmy kalkulují s tím, že zákazník už nebude vynakládat další námahu, aby hledal něco jiného, nebo že se bude cítit zavázán tím, že už tam přišel,“ komentuje reklamní expert Petr Rydl.

Na podobné praktiky se nyní zaměřila i česká obchodní inspekce. Zkontrolovala šest internetových obchodů, které nabízejí své služby. Problém byl ve všech stejný: ceny bez uvedení daně.

Ještě předtím se zaměřila na internetové firmy, u kterých zkoumala nejen prohřešky při uvádění cen. Ve druhém čtvrtletí ČOI nalezla pochybení hned při 175 kontrolách z celkových 219. Uložila tak provozovatelům 163 pokut v celkové hodnotě 1 186 000 korun.