Do regionální dopravy tečou miliardy, cestujících ale o milion ubylo

Praha - Regionální dopravu využívá stéle méně lidí. Cestujících od roku 2005 ubylo asi o milion, využívají totiž častěji individuální dopravu. Kraje přitom do regionální dopravy vkládají stále víc peněz - loni to bylo bezmála 26 miliard korun. Vyplývá to ze studie odborníků VŠE v Praze, kterou má Česká televize k dispozici.

Rozdíly mezi regiony jsou značné. Cestujících ubývá výrazně na venkově. Mnohdy tu přichází na řadu příměstská doprava. Odborníci se na problematiku regionální dopravy zaměřili v rámci letošního projektu MasterCard česká centra rozvoje.

"I když mohou znít čísla v absolutní hodnotě hrozivě, relativní úbytek oproti roku 2005 byl,
co se týče přepravených osob, jen dvouprocentní. Pokud jde o objem přepravy (osobokilometry), tak tam došlo dokonce ke zlepšení situace," uklidňuje Milan Damborský, zástupce ředitele Střediska regionálních a správních věd VŠE.

Lidé se raději vypraví do práce nebo na výlet autem. „V městech nám to komplikuje život,“ myslí si Damborský. Ve velkých městech fungují integrované dopravní systémy a cestujícím nabízejí stále víc služeb. „Na venkově se bohužel setkáváme s tím, že i kvůli snižování počtu spojů jsou ochotni cestovat tímto způsobem pouze studenti, senioři, případně turisté,“ podotkl Damborský.

Veřejný sektor má ale podle něj možnost využít řady opatření, aby tento trend zbrzdil – je třeba nakoupit nové autobusy a vlaky, k čemuž jsou využitelné i evropské fondy. Dále lze více využívat integrované dopravní systémy a také nové technologie.

Co dělat se snižujícím se počtem spojů?

„Co se týče malých obcí, klíčové je fungování integrovaných dopravních systémů. Umíme nasměrovat linky tak, aby byly efektivnější a ty lukrativnější z nich obsloužily i méně lukrativní oblasti. Klasickým případem je Jihomoravský kraj, který může sloužit jako vzor,“ řekl Damborský v rozhovoru pro ČT24.


Integrovaný dopravní systém Jihomoravského kraje (IDS JMK) začal fungovat v Brně a okolí před deseti lety. Postupně se stal jedním z nejkomplexnějších v republice. Denně obslouží přes milion cestujících. Sází na navazující spoje, které cestujícím ušetří čas na přestupech. Jedna jízdenka může sloužit na jízdu vlakem, autobusem i městskou tramvají. Dopravci navíc v sezoně vypravují speciální cyklovlaky s vagony pro přepravu kol a jízdenka IDS platí na některých památkách jako slevový kupon (čtěte víc).

  • V roce 2013 přepravila veřejná hromadná doprava v Česku 2,7 miliardy osob. Vozidla veřejné dopravy v tuzemsku ročně najezdí více než 400 milionů kilometrů, což je delší vzdálenost než ke Slunci a zpět.

Monopol ČD na trase Brno-Olomouc přes Břeclav zřejmě neskončí

České dráhy mají na dosah ruky prodloužení smlouvy na trase z Brna do Olomouce přes Břeclav. Ministerstvo dopravy se chystá se státním dopravcem uzavřít smlouvu na dalších 15 let provozu od konce roku 2015, oznámil mluvčí úřadu Martin Novák. „Podle současného schváleného harmonogramu na soutěžení linek se u této trasy nepředpokládala soutěž. Je tedy zřejmé, že budeme chtít, aby ji nadále provozovaly České dráhy,“ uvedl Novák.
  
Kromě trasy mezi Brnem a Olomoucí předpokládá ministerstvo zachování monopolu Českých drah u linek s mezinárodním přesahem a spojení Kolína do Rumburku přes Mladou Boleslav a Českou Lípu, stejně jako spojení z Kolína do Ústí nad Labem. Rozhodnutí o prodloužení smlouvy s ČD ale dosud u žádné z nich podle Nováka nepadlo.
  
Schválený harmonogram liberalizace tuzemského železničního trhu počítá s otevřením šestice tras do roku 2020. Jako první by se do soutěží měly dostat tratě spojující Plzeň a Most, Liberec s Pardubicemi a trať z Liberce do Ústí nad Labem.