Němečtí strojvůdci začali stávkovat, zrušeno je 70 procent spojů

Berlín/Praha  Strojvůdci největšího německého železničního dopravce Deutsche Bahn (DB) začali dnes ve 14:00 opět stávkovat. Protestní akce, která potrvá do čtvrteční čtvrté hodiny ráno, by měla postihnout všechny vlaky na německém území. Nejvíce jsou postižené dálkové spoje, kterých je zrušeno 70 %. Omezení se dotkne ale i spojů mezi Německem a Českou republikou. Od konce srpna je to už čtvrtá stávka na německé železnici, strojvůdci si tímto způsobem snaží vydobýt zvýšení mezd a zkrácení pracovní doby.

České dráhy očekávají, že stávka ovlivní i mezinárodní vlaky z Prahy do Německa a opačným směrem. Na německém území budou například od Drážďan odřeknuty vlaky Eurocity jedoucí z Prahy do Berlína, z Brna do Hamburku a některé další.

Pro spoje z Německa do Česka budou naopak od Drážďan použity náhradní soupravy. V regionální dopravě čekají komplikace cestující na trase Liberec–Drážďany. Vlaky tam budou ve směru do Německa od Žitavy zrušeny, v opačném směru je potřeba počítat až s půlhodinovým zpožděním. Potvrdila to mluvčí Českých drah Radka Pistoriusová. "Co se týče regionální trati Děčín–Bad Schandau, tam budou vlaky jezdit bez omezení," dodala Pistoriusová.

Strojvůdci Deutsche Bahn
Zdroj: ČTK/DPA
Autor: Markus Scholz

Největší německý železniční dopravce Deutsche Bahn (DB) ohlásil, že kvůli stávce začal omezovat provoz už dopoledne. Nejvíce by se to mělo dotknout dálkových spojů. „Připravili jsme náhradní jízdní řád a snažíme se dopravit do cíle co nejvíc cestujících,“ řekl v televizi N24 mluvčí DB Achim Stauss. „Tato omezení jsou nutná z logistických důvodů, aby soupravy byly zítra (ve čtvrtek) ráno v potřebných místech a my mohli co nejrychleji obnovit řádný provoz,“ dodal.

Vedení DB strojvůdce za vyhlášení stávky kritizovalo. Personální ředitel DB řekl v televizi ZDF, že měl na dnešek dohodnutou schůzku s předsedou Odborového svazu strojvůdců (GDL) Clausem Weselským právě k jednání o požadavcích odborů. „To, že GDL vyhlásí stávku jen pár hodin před zahájením tohoto rozhovoru, je drzost a nestoudnost,“ prohlásil Weber.

Němečtí strojvůdci požadují od 1. ledna příštího roku zvýšení mezd o pět procent a zkrácení pracovní doby z 39 na 37 hodin týdně. Vedení DB považuje požadavky odborů za nesplnitelné, nabízí strojvůdcům růst platu o dvě procenta.