ČSA škrtá v platech pilotů. Hrozí odchod nejzkušenějších kapitánů

Praha – České aerolinie plánují od příštího roku radikálně snížit platy pilotům. Zkušení kapitáni by měli přijít o 30 % mzdy, jejich mladší kolegové o pětinu. Odbory snižování platů chápou, ale ohradily se proti nepoměru mezi snížením mezd profesně starších pilotů a nováčků. Obávají se totiž odchodu právě zkušených kapitánů.

„Pokud by zkušení piloti odešli létat do světa, tak bude lepší společnost zavřít a začít ji budovat znovu na zelené louce,“ uvedl prezident Českého sdružení dopravních pilotů CZALPA Stanislav Fiala. Rozdíl mezi současnými platy zkušených a mladších pilotů je poměrně velký. Služebně starší kapitán může dostávat mzdu přesahující 100 tisíc korun, začínající pilot si přijde zhruba na polovinu.

V Česku se platy pilotů řadí mezi ty nadstandardní, ale v zavedených evropských leteckých společnostech jsou výrazně vyšší, uvedl Fiala s tím, že vyšší platy jsou i u dopravců, kteří mají potenciál nabírat nové zaměstnance a jsou tak pro české piloty alternativou k práci v ČSA. Například partnerský Korean Air nebo Katar Air nabízejí o zhruba polovinu vyšší platy. U Emirates si mohou přijít na dvakrát vyšší plat než v ČSA.

„Aby byly České aerolinie konkurenceschopné a dosáhly vyrovnaného celoročního provozního zisku, mohou nabídnout odměny, které jsou v možnostech českého dopravce a české firmy a odpovídají prostředí, ve kterém podnikají. České aerolinie se nemohou srovnávat se společnostmi z Blízkého a Středního Východu,“ reagoval mluvčí ČSA Daniel Šabík.

Nový mzdový řád podle něj vychází z restrukturalizačního plánu a pracuje s předpokládaným snížením počtu letadel ve flotile ČSA na 17 strojů. Řád má zvýšit podíl variabilní složky závislé na počtu odlétaných hodin a motivovat piloty více létat. Kromě toho mzda obsahuje příplatky, například za práci v noci, o svátcích či nedělích, kapesné, stravné, v mzdovém řádu je i příspěvek na penzijní pojištění a další položky.

Zatímco odbory zastupující palubní personál vyhlásily stávkovou pohotovost a nyní hlasují i o vstupu do stávky, piloti žádné takové kroky neplánují, přestože letušky a stevardy podporují. „Jsme připraveni snížit si platy, není to dané tlakem zvenčí, ale je to dané tím, že zejména ti nejzkušenější strávili celou svou kariéru u ČSA, tudíž máme ke společnosti vztah,“ vysvětlil Fiala. Piloti nicméně nejsou ochotní snížit své mzdy o třetinu a chtějí dál vyjednávat.

Odbory začaly protestovat na konci září poté, co ČSA ohlásily masivní propuštění. Tehdy vedení oznámilo záměr propustit 77 pilotů, 172 palubních průvodčích a 66 technicko-hospodářských pracovníků kvůli vyřazení letadel A320 z flotily společnosti. Do jednání mezi odbory a vedením Českých aerolinií se vložili i premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) a ministr financí Andrej Babiš (ANO).

ČSA se řadí mezi nejstarší letecké přepravce, v poslední době se ale potýkaly s hospodářskými problémy, které vyústily až v loňský prodej velké části akcií společnosti Korean Air. V roce 2010 čítala flotila ČSA pět desítek letadel a aerolinie zaměstnávaly zhruba 3 300 lidí. Ke konci letošního srpna zaměstnávaly ČSA více než 230 pilotů, téměř 400 palubních průvodčí a zhruba 270 lidí v administrativě. Loni vykázaly ztrátu 922 milionů korun.