Franšíz v Česku přibývá. Nabízejí zmrzlinu i koučink pro podnikatele

Praha – Na český trh chce prostřednictvím franšízové licence vstoupit dalších 80 amerických firem. Do tuzemska tak míří například sportovní bary Tilted Kilt, síť kaváren PJ's Coffee of New Orleans nebo v oblasti školení managementu značka Crestcom International. Podnikání s franšízovou licencí mnohé láká tím, že nevyžaduje vlastní výzkum ani originální nápad. Stačí mít dostatek peněz a zázemí na rozjezd obchodu pod záštitou známé značky.

„Uvést na trh úplně novou službu je pro jednotlivce velmi finančně i časově náročné. Kdežto u franšízy po podpisu smlouvy můžete začít okamžitě podnikat,“ říká Stanislav Hrdlička, majitel franšízové licence americko-kanadské firmy Buyer's Choise Home Expert.

  • „Americké franšízy reagují na poptávku spotřebitelů v rychle se rozvíjející české ekonomice po dobře zavedených a ve světě známých značkách, které nabízejí kvalitní zboží a služby ke spokojenosti zákazníků. Američtí franšízoři vidí v českém trhu velikou příležitost,“ uvedla Helen Peterson, obchodní rada na Velvyslanectví USA v Praze.

V současné době působí v Česku více než 200 franšízových značek, pod jejichž záštitou u nás funguje přes 6 tisíc poboček zaměstnávajících asi 30 tisíc lidí. Přestože se licence prodávají téměř ve všech oborech, vede mezi nimi rychlé občerstvení. „Nejvíce amerických značek, které mají zájem o vstup do ČR, se rekrutuje z oblasti gastronomie. Nabídka franšízových systémů v USA je obrovská, a to i v mnoha oborech, ve kterých se franšízing na našem trhu dosud neprosadil, například v oblasti domácí péče o seniory,“ uvedla Helen Peterson, obchodní rada na Velvyslanectví USA v Praze.

Cena za franšízovou licenci se pohybuje od desítek tisíc po desítky milionů korun. Záleží na značce. Ale ani slavné jméno neznamená automaticky úspěch. Klienty si musí podnikatel shánět sám a firma může rychle ztratit renomé třeba kvůli problémům v zahraničí. Vedle toho musí provozovatelé plnit přísné podmínky určující například konkrétního dodavatele, stanovující přesnou podobu interiéru nebo i systém servírování jídla.

Počet franšízových poboček v ČR

  • 2013   -     6 152
  • 2012   -     5 299
  • 2011   -     4 366
  • 2010   -     3 476

Česká pošta má velký franšízový potenciál

Přestože převažují počty dovážených franšíz, i české firmy se snaží dostat za hranice republiky. Příkladem může být řetězec restaurací The Pub, který má dnes pobočky už ve čtyřech evropských státech. „Mezinárodní značkou se může stát pouze koncept, který má úspěch na regionálním trhu. To znamená, že jsou to značky, které jsou nejoblíbenější na českém trhu. Mezi ně bych zařadil Potrefenou husu, The Pub a další, “ říká Lubomír Mílek, člen správní rady České asociace franchisingu. 

V poslední době se v Česku opět hovoří o rozšíření počtu franšíz i v případě České pošty. „Myslím si, že Česká pošta má extrémní potenciál pro to, aby byla úspěšná na českém trhu, protože je to atraktivní byznys pro středně velké podnikatele a franšízink má úspěch právě u malých a středních podnikatelů,“ dodává Mílek. 

V zahraničí je tento model úspěšný. Německá pošta například nemá jedinou vlastní pobočku a provozuje jen franšízy. U nás má Česká pošta franšízových poboček necelých padesát, ale do dvou let by jejich počet ráda zvýšila na zhruba dvě stě.