Polské dráhy chystají revoluci: sázejí na Pendolina

Varšava – Revoluce na železnici, tak označuje polská vláda zavedení rychlosouprav Pendolino, které radikálně zkrátí cestování mezi hlavními městy v zemi. Velkorysé státní investice z nich mají v očích veřejnosti udělat populární dopravní prostředky, a zároveň mají odradit zahraniční konkurenci.

První rychlovlaky by měly na koleje poprvé dosednout už letos v prosinci. Polské státní dráhy si od nich slibují velké změny jako třeba zkrácení cesty z Varšavy do Gdaňsku, Vratislavi, Katovic nebo Krakova a to minimálně o třetinu. Mluvčí drah hovoří o radikální proměně polských expresních vlaků. „Do konce roku 2015 má být 70 procent našich vlaků kompletně nových nebo zmodernizovaných,“ vysvětlili.    

PKP Itercity jsou pod velkým tlakem. Za posledních pět let přišly jejich rychlovlaky skoro o polovinu cestujících. Na vině jsou vleklé opravy kolejí i špatné služby. Poláci by se teď prý měli nechat nalákat na dvacet moderních souprav Pendolino a také na dostupné ceny.

Část dopravních expertů ale tvrdí, že jde o předraženou investici, která nesplní ani to, co slibuje především: rychlou jízdu. „Vlaky budou moci i za dva roky jezdit svojí maximální povolenou rychlostí, tedy 200 km/h, jen na třiceti procentech polských tras,“ prohlašuje dopravní expert Adrian Furgalski. „Otázky, zda to není pro naše podmínky zbytečně předimenzované budou tedy pořád aktuální,“ upozornil.

Rychlovlaky mají být také reakcí polských drah na zahraniční konkurenci, která má o polské koleje čím dál větší zájem. O licenci na provoz rychlovlaků žádal v Polsku před dvěma lety třeba český Leo Express. Zájem o velký a nenasycený trh potvrzuje i RegioJet Radima Jančury. Konkrétní polské plány ale oba dopravci úzkostlivě tají.

Polské dráhy tedy doufají, že Pendolina zahraniční konkurenci odradí. Finální slovo bude mít ale zákazník společně se stavem polských kolejí, jejichž modernizace se neustále protahuje.