Se zrušením páteční extra sazby mýtného Prachař neuspěl

Praha – Po čtyřech letech by se ceny elektronického mýtného mohly znovu zvýšit. Vláda souhlasí s návrhem ministra dopravy Antonína Prachaře (ANO), který chtěl původně zavést změny už od začátku příštího roku. Kabinetu se však nelíbí Prachařův záměr zrušit vyšší sazby pro páteční odpoledne a rozložit ztrátu do ostatních dnů. Ministr tak musí návrh přepracovat. Podle něj prý hrozí, že resort nestihne nové sazby připravit tak, aby mohly platit od nového roku. Na mýtném se v loňském roce vybralo 8,5 miliardy korun. Podle kabinetu je to však málo.

Podle předsedy vlády Bohuslava Sobotky prý vláda s navýšením sazeb mýtného souhlasí – snaha Prachaře naopak zrušit vyšší cenu při provozu v pátečním odpoledni u ní ale narazila. „Ve vládě se nedohodli a předpokládám, že pan ministr předloží návrh na zvýšení mýtného do vlády znovu. Předpokládám, že by se tak mohlo stát už na příštím zasedání vlády,“ řekl Sobotka.

Sám Prachař tvrdí, že zvýšená sazba pro páteční 15. až 20. hodinu prý v Česku nedokáže plnit svůj cíl – tedy regulovat provoz kamionů v exponované hodině. „My tady nemáme vytvořené prostory, kdy by se dopravce mohl svobodně rozhodnout, zda zaplatí vyšší mýto a pojede, anebo odstaví vozidlo,“ tvrdí ministr. Nyní tak musí návrh znovu přepracovat, předložit do připomínkového řízení, poté do Legislativní rady vlády a nakonec samotným ministrům. 

Antonín Prachař„Dneska jsme skutečně v situaci, kdy na začátku příštího roku nebudeme mít stanovené nové sazby. Já ještě udělám všechno možné. Požádám pana premiéra hned zítra dopisem o zkrácení lhůt tak, abychom i pro dopravce ten termín zkrátili co nejvíce.“


Podle Prachaře jsou za páteční dražší mýtné „trestáni“ hlavně domácí dopravci, kteří se snaží stihnout denní lhůty. „My jsme se snažili právě tuto vyšší částku v návrhu rozložit mezi pondělí až pátek. Tím pádem bychom mohli třeba vybrat více finančních prostředků u tranzitních kamionů,“ dodal šéf resortu.

Elektronická viněta od firmy Kapsch
Zdroj: ČTK
Autor: Josef Horázný

Z aktuálního návrhu zatím vyplývá, že například řidiči kamionů s emisní normou číslo 5 by si připlatili o necelých 10 procent více. U vozů s vyšším podílem emisí půjde o více než 8 procent. Za autobusy, které mají výrazně snížené sazby, pak má mýtný systém inkasovat dokonce o 30 procent více.

Cenová hladina mýtného se v současnosti pohybuje od necelé koruny až po 12 korun za ujetý kilometr. Přesná cena závisí na ekologické kategorii vozidla, počtu náprav i době jízdy. Zmiňovaných 12 korun tak například zaplatí velký kamion na dálnici právě v pátek odpoledne.

Zcela opačný názor k plánu ale mají dopravci. Podle nich by totiž vyšším cenám mýtného měla odpovídat také kvalita silnic a dálnic. Na zvyšování cen prý navíc ve výsledku doplatí koncoví zákazníci, kteří převážené zboží nakupují.

Elektronické mýtné se v Česku vybírá na zhruba 1 300 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a 180 kilometrech silnic první třídy.


V loňském roce stát vybral na elektronickém mýtném zhruba 8,5 miliardy korun. Nové sazby by měly přinést ještě o půl miliardy navíc. Od zahájení provozu se na elektronickém mýtném vybralo už téměř 50 miliard korun. Tyto peníze ale neputují automaticky do státní kasy. Zhruba pětinu získá provozovatel mýtných bran – společnost Kapsch, a její subdodavatelé.

Vládou prošla novela energetického zákona

Kromě mýtného se Sobotkův kabinet zabýval také návrhem novely energetického zákona, kterou schválil. Norma mění například způsob platby poplatku na obnovitelné zdroje energie a má umožnit provozovat malé solární elektrárny bez zbytečné administrativy. Materiál nyní poputuje k projednání do Poslanecké sněmovny.

Jednou z největších změn, kterou novela přináší, je změna způsobu platby poplatku na obnovitelné zdroje energie. Ten by měl být nově stanovován podle hlavního jističe. V současné době se poplatek určuje podle spotřeby elektřiny, jeho maximální výše letos v Česku činí 495 korun za megawatthodinu. (Více o tzv. zelené elektřině)