Ministerstvo chce odstranit monopol na systém mýtného v ČR

Praha - Resort dopravy připravuje změnu v organizaci elektronické mýtného. Systém by se mohl rozdělit na dvě části. Jednu by představovala distribuce palubních jednotek, druhou pak jejich servis. Ten by přitom mohla zajišťovat řada soukromých společností. Nové rozdělení by mohlo fungovat do roka a souvisí s požadavky EU na členské země. Podle předběžných odhadů si přepracování softwaru vyžádá do 300 milionů korun.

Za tuto cenu získá stát lepší pozici při nadcházejícím obřím tendru na další mnohaletý provoz mýtného systému, uvedl ministr Antonín Prachař. Noví dodavatelé, mezi kterými mohou být například karetní společnosti či provozovatelé sítě čerpacích stanic, budou mít do vypršení smlouvy s Kapschem zhruba rok času na zaběhnutí vlastního systému.

Kromě distribuce a servisu nových celoevropských palubních jednotek mají mít noví dodavatelé za povinnost shromažďovat údaje o pohybu kamionů po zpoplatněné síti a předávat tyto údaje státu ke kontrole a pro účely výběru mýtných poplatků. Tento balík služeb představuje podle odhadu ministerstva zhruba dvě třetiny celkových nákladů na výběr elektronického mýta. Zbylá třetina nákladů pak připadá na provoz technologie - mýtných bran a kontrolu plateb za mýtné, takzvaný enforcement.

Ilustrační foto
Zdroj: ČT24/Thinkstock

V současnosti je v provozu na 700 tisíc palubních jednotek, jejichž majitelem je stát. O jejich provoz se ale stará výhradně firma Kapsch se svými subdodavateli. Smyslem rozdělení mýtného na dvě části je podle ministerstva dopravy šance prolomit dosavadní monopol a pustit na trh více firem. Samotné palubní jednotky, které musí být jednotné v celé Unii, by pak byly majetkem dopravců, a nikoliv státu. V současnosti ministerstvo podle Prachaře pracuje na analýze přínosů, které by tato změna znamenala. V co nejbližší době hodlá tento materiál představit vládě, která by o ministerském návrhu měla nakonec rozhodnout.

  • Elektronické mýtné se v Česku vybírá na zhruba 1 300 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a 180 kilometrech silnic první třídy. Loni se na mýtném vybralo zhruba 8,55 miliardy korun. Mýtné platí od roku 2007 vozidla nad 12 tun a od roku 2010 také vozy nad 3,5 tuny, v roce 2011 přibyla zvýhodněná kategorie pro autobusy.

Právě včera ministr Prachař navrhl vládě sazby mýtného zvýšit. S myšlenkou sice kabinet souhlasí, plán rozmělnit aktuálně zvýšenou páteční sazbu do dalších dnů ale vláda odmítla a uložila mu návrh přepracovat. Podrobněji ZDE.