ÚOHS potvrdil rekordní pokutu 25 milionů Kč za railjety pro ČD

Brno - Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Rafaj potvrdil rekordní pokutu za zakázky pro České dráhy. Státní firma má zaplatit 25 milionů Kč za nezákonný nákup vlaků Railjet bez otevřeného výběrového řízení. ČD dostaly další dvoumilionovou pokutu i za pronájem lokomotiv Taurus, které railjety tahají. Celkem dopravce nakoupil sedm railjetů od firmy Siemens za 100 milionů eur (zhruba 2,7 miliardy korun). České dráhy se chtějí bránit správní žalobou.

České dráhy plánovaly nakoupit 16 souprav vlaků Railjet. Později se ale rozhodly koupit jen 15 souprav – jenže s jinými parametry než v původní zakázce. ÚOHS teď tvrdí, že se podmínky zakázky změnily natolik, že šlo v podstatě o novou zakázku. "O dodatečné dodávky nejde, neboť původní zakázka zněla na 16 sedmivozových souprav, zatímco v přezkoumávané zakázce to je 15 souprav, z toho 7 sedmivozových a 8 osmivozových, které se navíc významně odlišují od specifikace původních souprav," uvedl mluvčí úřadu Petr Rafaj.  

Dráhy argumentují, že tak jen rozšířily rozsah původní zakázky a tu pak zadaly ve zjednodušeném řízení bez soutěže. Jenže ÚOHS má jiný názor. Podle něj se obě dodávky zásadně odlišují. „Jednalo se tedy o zcela novou veřejnou zakázku a pro její zadání v jednacím řízení bez uveřejnění nebyly naplněny zákonné podmínky,“ upozornil Rafaj. I proto udělil úřad tak vysokou pokutu. Podle dostupných informací je to nejvyšší pokuta udělená antimonopolním úřadem v oblasti veřejných zakázek.

Podle něj se vlakové jednotky poptávané ve výsledné zakázce liší od původních jak počtem vagonů, tak jejich druhem. Změnil se také rozsah zakázky. Například ani jedna ze souprav Railjet, které České dráhy skutečně nakoupily, není shodná se soupravami, na něž byla vypsána původní zakázka. Podle závěrů úřadu se tak jednalo o zcela nové plnění.

  • „České dráhy porušily zákon, když zakázku na rekonfiguraci zadaly v jednacím řízení bez uveřejnění, aniž by pro to byly splněny zákonné předpoklady. Tento postup mohl přitom podstatně ovlivnit výběr nejvhodnější nabídky,“ uvedl Rafaj.
České dráhy s tím ale nesouhlasí. „Jsme přesvědčeni, že jsme jednali v souladu se zákonem. Podáme proto správní žalobu,“ sdělil mluvčí ČD Radek Joklík. Sporem se tak bude zabývat Krajský soud v Brně. 

Video No comment: Jízda novou soupravou Railjet
video

No comment: Jízda novou soupravou RailJet

ÚOHS udělil Českým drahám další dvoumilionovou pokutu také za pronájem lokomotiv Taurus z let 2009–2013. Přitom za letošní pronájem dostaly už dříve pokutu jeden milion korun a zákaz plnění smlouvy. „Smlouvy nebyly zadány v některém ze zákonem stanovených druhů zadávacího řízení. Proti rozhodnutí již byl podán rozklad, o němž se bude rozhodovat ve druhostupňovém řízení,“ dodal Rafaj.

První vlak Viaggio Comfort známý jako Railjet dorazil do Česka koncem dubna. Nové vlaky mají na trase Praha–Brno–Vídeň–Štýrský Hradec podle drah výrazně zvýšit komfort cestování na jedné z nejvýznamnějších železničních tepen procházejících Českou republikou. Vlaky mohou jet maximální rychlostí 230 kilometrů v hodině, což ale v ČR není možné, rychlíky zde smí jezdit maximálně 160 kilometrů za hodinu.

První souprava rychlovlaku Railjet vyjela ve zkušebním provozu 6. května na trase z Prahy do Břeclavi (čtěte víc). Od poloviny června České dráhy nasadily nové vozy na lince do Rakouska (celá zpráva). Ta by měla být railjety plně vybavená od prosince letošního roku, až dopravce obdrží od výrobce všechny soupravy.

Vlaky mohou jet maximální rychlostí 230 kilometrů v hodině, což ale v ČR není možné, rychlíky zde smí jezdit maximálně 160 kilometrů za hodinu. Kromě sedmi objednaných souprav chystal bývalý management drah nákup dalších osmi vlaků za 2,8 miliardy korun. Tyto soupravy měly být nasazeny z Prahy do Bratislavy a Budapešti. Nákup druhé vlny rychlovlaků vedení firmy loni zastavilo.