Slovenský aeromobil by se mohl už za tři roky vyrábět sériově

Vídeň – Slovenští konstruktéři představili ve Vídni novou verzi svého aeromobilu, křížence auta s letadlem. Masová výroba stroje z říše science fiction, od něhož si mnozí slibují revoluci v osobní dopravě, je tak zase o něco blíž. Už existuje funkční prototyp a sériová produkce by se prý mohla rozběhnout do několika let.

Od prvního nápadu k představení aeromobilu na veletrhu uběhlo téměř třicet let. Konstruktér vynálezu Štefan Klein toto období většinou strávil doma v garáži, kde zkoušel, vyvíjel a testoval. Zastal i roli zkušebního řidiče a pilota. „Ten projekt je absolutně reálný, letové vlastnosti jsou velmi dobré a máme výborný základ pro další vývoj,“ věří si pan Klein.

Výjimečnost aeromobilu spočívá v tom, že na silnici je plnohodnotným autem a ve vzduchu plnohodnotným letadlem. To odlišuje aeromobil od konkurence, která se vydala cestou úprav malých letadel. „Není to nějaká jednorázová hračka, ale seriózní technologie, dopravní prostředek,“ míní spolumajitel a investor aeromobilu Juraj Vaculík.

„Když jsem jako malý viděl Fantomasovo auto, tak jsme si s bratrem a tátou říkali, že tohle musíme mít, že to je úžasná věc,“ vysvětlil loni Štefan Klein, odkud čerpal inspiraci.


Cenu stroje majitelé ještě nezveřejnili. Rozhodně se však nebude jednat o levnou záležitost. Zpočátku mají být hlavním trhem Spojené státy, které disponují hustou sítí malých letišť a kde lidé běžně cestují na vzdálenosti mnoha stovek kilometrů.

„Je to víc než jen představení létajícího auta. Je to také apel na všechny vývojáře, aby byli dál zvídaví, vytrvalí a zůstali průkopníky,“ prohlásil pořadatel vídeňského veletrhu Pioneers Festival Jürgen Furian.

Aeromobil létá rychlostí 200 km/h, dolet má 800 km, letová hladina činí 2000 metrů; na silnici jede 160 km/h a dojezd má 500 km. Auto spotřebuje 7,5 litru paliva na 100 kilometrů, letadlo 15 litrů za hodinu.


AeroMobil 3.0 (prototyp)
Zdroj: www.aeromobil.com

Aeromobil nyní čeká certifikace v Evropě, Americe i Asii. Bude přitom muset získat jak povolení k provozu na silnicích platné pro auto, tak povolení pro létání ve vzduchu jako letadlo. Pokud vše půjde dobře, první zákazníci se aeromobilem projedou za dva až tři roky. Do té doby plánují konstruktéři několik drobných vylepšení. A čeká je jeden záludný problém – jak na stroj připevnit poznávací značky, aby tím neovlivnili jeho letové vlastnosti.