Prodávala se auta i školní potřeby, maloobchodu se v září dařilo

Praha - Maloobchodní tržby v Česku v září zrychlily meziroční růst na 6,2 procenta z 2,7 procenta v srpnu, růst tržeb se tak vrátil na červencovou úroveň. K růstu přispěl hlavně motoristický segment. Analytici ale poukazují i na zdánlivé maličkosti jako začátek školního roku. „Konec léta a začátek sezony 'Zpět do školy' maloobchodu prospěl, ten tak pokračuje v celkovém růstu. Spotřebitelé vnímají, že ceny příliš nerostou, zatímco jejich platy se mírně zvedají. To je vede k tomu, aby více nakupovali,“ zhodnotil analytik Michal Kozub.

Při očištění tržeb o vliv různého počtu pracovních dní bylo ale zvýšení o něco menší, a to 4,5 procenta. Za celé třetí čtvrtletí se tržby meziročně reálně zvýšily o 5,1 procenta, uvedl Český statistický úřad. Vývoj tržeb tak potvrdil odhady analytiků, kteří zrychlení růstu očekávali, protože spotřebitelé jsou podle nich „při chuti“. „Nová čísla z maloobchodu naznačují, že spotřeba domácností byla jedním z hlavních stimulů ekonomického růstu i ve třetím čtvrtletí,“ uvedl analytik ČSOB Petr Dufek. Podle hlavního ekonoma ING Jakuba Seidlera zářijová čísla o maloobchodu jsou příznivá a souvisí s obnovou domácí poptávky a se zlepšujícím se vývojem na trhu práce.

  • „Za celý letošní rok očekáváme růst maloobchodních tržeb ve výši 4,8 procenta po loňských 1,1 procenta, což se projeví i ve spotřebě domácností, která by podle našeho odhadu měla tento rok stoupnout o 1,5 procenta po loňských 0,4 procenta,“ odhadl analytik Komerční banky Viktor Zeisel.

V samotném maloobchodě včetně prodeje pohonných hmot tržby v září meziročně stouply při očištění o kalendářní vlivy o 1,2 procenta a bez očištění o 2,4. Konkrétně tržby u nepotravinářského zboží si polepšily o 3,7 procenta, u pohonných hmot o 2,8 a u potravin o 0,5 procenta. Nejvýraznější růst zaznamenal prodej přes internet či prostřednictvím zásilkové služby, a to o 22,6 procenta, a specializovaný maloobchod s počítačovým a komunikačním zařízením, kde tržby stouply o 20,8 procenta. „Češi se odhodlali k výměně staré elektroniky za modernější. Už několik měsíců v řadě zažívají boom prodejny s počítačovým a komunikačním zařízením,“ vysvětlil analytik Vladimír Pikora.

Prodej aut do konce října stoupl o 17,5 procenta na 159 261 vozů

K celkovému zvýšení tržeb podle statistiků výrazně přispěly prodej a opravy motorových vozidel, u nichž tržby bez očištění o kalendářní vlivy meziročně stouply o 15,3 procenta. Samotné opravy si polepšily o 18,3 a prodej vozidel a náhradních dílů o 14,6 procenta. „Klíčovou roli v dynamice růstu opět hrají tržby za prodej aut. V září se opět dostaly na dvojciferný růst a tím zařídily celkové zvednutí maloobchodu,“ potvrdil Kozub.

Škoda zvýšila prodej o 17 procent na 48 322 aut, na druhé příčce skončilo Hyundai, třetí Volkswagen rostl o téměř 23 procent. Následují značky Ford, Dacia a Peugeot. Nejprodávanějšími modely jsou Škoda Octavia s 16 998 prodanými vozy, Škoda Rapid s 10 520 auty a Fabia se 7 410 vozy. Na dalších místech skončily VW Golf a Hyundai i30.

Naopak oblečení lidé nakupují méně, předvánoční nákupy zatím nezačaly

Po dlouhé době naopak propadly tržby za prodej oblečení, meziročně o 1,6 %, zatímco průměr letošního roku je růst o 4,4 %. „Oblečení je ale silně cyklický segment, který výrazně reaguje na počasí, případně na sezonní akce a to, jestli prodejci masivně propagují letní výprodeje nebo kdy začnou s vánoční sezonou,“ dodal Kozub.

Maloobchodní tržby v EU v září klesly o 1,2 procenta

Maloobchodní tržby v Evropské unii i v zemích platícím eurem v září klesly. V celé EU byly tržby ve srovnání s předchozím měsícem nižší o 1,2 procenta a v eurozóně o 1,3 procenta. V srpnu v obou regionech tržby naopak rostly. Pokles způsobily hlavně nižší tržby nepotravinářských obchodů, které se v celé EU snížily o 2,1 procenta. Tržby obchodů s potravinami, nápoji a tabákem stagnovaly. Tržby čerpacích stanic se zvýšily o 0,4 procenta. Nejvíce se snížily tržby v Německu (3,2 procenta) a v Portugalsku (2,5 procenta). Naopak na Maltě se zvýšily o procento a v Lucembursku o 0,9 procenta.

„Vánoční sezona se do maloobchodu pomalu blíží,“ upozornil analytik s tím, že první obchodníci připravují vánoční akce na říjen. „Prozatím je ale pro spotřebitele ještě příliš brzy. V posledních letech totiž nechávali velké vánoční nákupy až na konec listopadu a prosinec a ve velkém čekali na povánoční výprodeje. Podobně by to mělo být i letos,“ uvedl Kozub.