Němečtí strojvůdci zkrátili stávku, skončí v sobotu večer

Berlín – Odborový svaz strojvůdců (GDL) se rozhodl zkrátit stávku na německé železnici. Předseda svazu Claus Weselsky oznámil, že protestní akce skončí v sobotu v 18:00 SEČ místo původně plánovaných pondělních 04:00 SEČ. Krátce předtím odvolací soud zamítl žádost vedení Deutsche Bahn, aby označil stávku za neoprávněnou a zrušil ji. Protest ochromil dopravu po celém Německu, byly zrušeny přibližně dvě třetiny spojů.

Odvolací soud ve Frankfurtu nad Mohanem nejprve vyzval DB a odborový svaz strojvůdců (GDL) ke smíru a předložil jim návrh, podle kterého se měly odbory do 15. prosince vzdát veškerých stávek; mezitím by obě strany jednaly o řešení. Svaz GDL ale návrh odmítl, stejně jako to udělal ve čtvrtek s podobným návrhem prvoinstančního soudu. Odvolací soud následně rozhodl, že stávka strojvůdců je legální a může pokračovat.

Weselsky nicméně při odchodu od soudu oznámil, že strojvůdci stávku zkrátí. „Mohli bychom ve stávce pokračovat až do pondělních 04:00,“ řekl s tím, že zkrácení protestu odborový svaz vnímá jako smířlivé gesto k vedení DB. Zástupci železničního dopravce to uvítali.

Vedení DB se snažilo u soudu prokázat, že stávka je nepřiměřeně rozsáhlá. Podle právníků DB způsobuje protest německé ekonomice denně škodu 100 milionů eur (2,8 miliardy korun). Dopravce se také snažil přesvědčit soud, že strojvůdci vyhlásili stávku v rozporu s pracovním právem, soudce ale na tuto argumentaci nepřistoupil.

„Není ani tak velký konflikt mezi odboráři a drahami, ale mezi odboráři a odboráři. Tam jsou dvě odborové organizace – jedna je velká a druhá je malá, týká se jen strojvůdců. Ta se chce rozšířit a zahrnout i doprovodný personál,“ vysvětlil publicista a znalec německých reálií Jaroslav Šonka.

Strojvůdci Deutsche Bahn
Zdroj: ČTK/DPA
Autor: Markus Scholz

Stávka ovlivnila dopravu na celém německém území a výrazně omezila provoz dálkových a regionálních vlaků. Ve většině tamních velkoměst se navíc zastavila i široce rozšířená městská železnice. DB se pokouší alespoň částečně obnovit některé spoje pomocí strojvůdců, kteří nejsou organizováni v odborovém svazu GDL. V omezené míře jezdí i nákladní vlaky, hlavně s uhlím do elektráren. Německá nádraží jsou kvůli stávce téměř prázdná, cestující věděli o stávce předem a často tomu přizpůsobili i své plány.

Jelikož na německých tratích jezdí pouze zhruba jedna třetina původních spojů, plní se silnice auty a autobusy. Dálkové autobusové spoje byly o 20 % navýšeny. Německá média proto varují, že zejména v okolí velkých měst se mohou tvořit dlouhé zácpy. Na dálnici před Mnichovem stála auta ve čtvrtek ráno v desetikilometrové koloně, u Düsseldorfu se vytvořila kolona dlouhá 30 kilometrů. Podle dopravních odborníků může být dnes situace ještě horší.

Stávka se dotkla i cestujících z Česka, kdy vlaky směřující z Prahy do Berlína a Hamburku končí v Drážďanech (linka na trase Liberec-Drážďany končí v Žitavě). Na spoji Praha-Plzeň-Mnichov spolupracují České dráhy s jiným dopravcem, takže tato linka není nijak omezena.