Vyschne nádrž dalším stájím? Exšéf FIA volá po novém financování

Paříž - Udržet se ve vybrané společnosti jménem formule 1 je stále obtížnější. Finanční zátěž soutěže minulý týden definitivně vzdala ruská stáj Marussia a o svou existenci aktuálně bojuje i tým patřící skupině švýcarských a blízkovýchodních investorů Caterham. Přitom se spoléhá na své fanoušky: do pátku by rád formou veřejné sbírky vybral v přepočtu kolem 83 milionů korun. I takové výjevy mohou přinést přísnější pravidla, která jsou podle mnohých pro menší stáje téměř likvidační.

Průměrné rozpočty stájí měřících síly ve formuli 1 šplhají v přepočtu až na 2,5 miliardy korun. Pro menší týmy tak každoroční účast v seriálu neznamená manévrovat pouze na trati, ale také v účetnictví. Klíč spočívá v systému odměn, které rozděluje Mezinárodní automobilová asociace. Zatímco úspěšným stájím se na odměnách vrací téměř polovina výdajů zpět, pro ostatní týmy jde o příspěvek nepoměrně menší.

Udržet rychlost s těmi nejsilnějšími a ještě ukočírovat celkovou částku není proto jednoduché. Jak upozorňuje Jan Štovíček z Mezinárodního odvolacího soudu FIA, současné problémy jsou navíc odrazem krize z minulých let. „Týmy musí mít silné sponzory. Pro ty špičkové není problém najít například automobilku, která je pochopitelně silným partnerem. Pro menší soukromé stáje je naopak těžké najít sponzory, kteří by to uhradili,“ dodává.

Podle bývalého šéfa Mezinárodní automobilové federace Maxe Mosleyho by přitom zkrachovalých stájí mohlo být nakonec ještě víc. Soutěž prý může slabším týmům podat pomocnou ruku tím, že celý systém změní.

Max Mosley, bývalý prezident FIA:

„Ze sportovního hlediska by měl sport rozdělit peníze rovnoměrně a nechat týmy, aby si získaly co nejvíce sponzorů. Týmy jako Ferrari budou mít vždy víc sponzorů než Marussia. Ale pokud by všichni dostali stejné základní peníze, pak by měli rovné podmínky.“


Současný promotér F1 Bernie Ecclestone už si přitom minulý týden začal sypat popel na hlavu. „Je to patrně moje chyba. Běžící smlouvy bychom měli roztrhat. Všechny roztrhat a začít znova,“ komentoval.

Nad hranou krachu momentálně balancují podle zákulisních informací už i týmy jako Sauber, Force India nebo Lotus. Druhý jmenovaný podle některých médií v posledních dvou účetních letech projel cílovým prostorem se ztrátou přes 120 milionů liber, tedy víc než 4 miliardy korun. Počty stájí by se tak brzy mohly ztenčit.