S čím bude muset „pohnout“ nový šéf dopravy: ŘSD, mýto i železnice

Praha – Ve vládě končí ministr dopravy Antonín Prachař (ANO). Předsednictvo hnutí už vybralo jeho nástupce, měl by se jím stát ředitel české pobočky stavební firmy Skanska Dan Ťok. Podle premiéra Bohuslava Sobotky (ČSSD) bude muset nový šéf resortu dopravy „pohnout“ s problémy, které se v úřadu nakupily. A není jich málo – od nestabilní personální situace v ŘSD přes výběr dodavatele mýtného systému až po stavbu několika úseků dálnic.

Video Prachařovy problémy
video

Prachařovy problémy

„Dopravní infrastruktura není výroba housek. Je to zvláštní druh odvětví,“ komentoval výměnu na vládním postu proděkan pro rozvoj a výstavbu Fakulty dopravní ČVUT Petr Moos (sám bývalý ministr dopravy). Za významné faktory úspěchu jakéhokoliv šéfa tohoto resortu označil nejen odbornost, ale také dlouhodobou politickou podporu. „V západní Evropě jsou ministři dopravy zpravidla nejstabilnější figurou, protože výstavba dopravní infrastruktury je mnohaletá záležitost,“ poznamenal Moos.

V souvislosti s uvažovaným Prachařovým nástupcem upozornil zejména na možný střet zájmů. „Pan Ťok je úžasná volba z hlediska odbornosti, ale nemyslím si, že je to úplně šťastný krok. Že byl až dosud generálním ředitelem stavební firmy, to je vskutku nebývalá skutečnost ve volbě ministra. Ministerstvo je regulátorem odvětví dopravy a regulátor nesmí být směšován s tím, kdo je regulovaný. To se u nás často děje, jako by tento konflikt zájmů nepřinášel žádné etické problémy,“ myslí si Moos.

Proměna Ťoka z ředitele stavební firmy, která dostává od státu významné dopravní zakázky, v šéfa úřadu, jenž má na dopravu dohlížet, může podle dopravního experta rozvířit debatu až v Bruselu. „V západní Evropě by to bylo těžko možné,“ prohlásil Moos s tím, že mezi „formálním oddělením“ a „mentálním oddělením“ od působení v byznysu je rozdíl. Na střet zájmů poukázal i prezident Svazu průmyslu a dopravy Jaroslav Hanák – na Ťokově místě by podle svých slov kandidaturu nepřijal.

„Pozice ministra vyžaduje určité znalosti z přípravy a realizace výstavby, a pokud ji bude po dlouhé době zastávat člověk, který se v sektoru již řadu let pohybuje, navíc má zkušenosti z prostředí mezinárodní společnosti, resortu by to mohlo pomoci vyřešit některé problémy, které se nakumulovaly z předchozích let,“ domnívá se naopak ředitel analytické společnosti CEEC Research Jiří Vacek, který situaci v českém stavitelství dlouhodobě monitoruje.

Jaroslav HanákHanák: Vadí mi časté střídání ministrů

„Antonín Prachař byl opravdu odborník, problematiku silniční a železniční dopravy a infrastruktury znal,“ uznává prezident Svazu průmyslu a dopravy Jaroslav Hanák. Podle něj však končící člen vlády postrádal schopnost „jednat s lidmi a řídit je“, což mu prý znemožnilo další působení ve funkci.

Nad častými výměnami ministrů dopravy neskrývá Hanák rozhořčení – za posledních skoro šest let se v úřadě vystřídalo osm lidí, průměrně tak nevydrželi ani rok. „To je totální politická nezodpovědnost – a je mi úplně jedno, kdo je u vlády,“ prohlásil Hanák s tím, že to má negativní důsledky pro konkurenceschopnost Česka.


Ťok k dnešnímu dni pozastavil výkon všech exekutivních funkcí ve Skansce a je připravený – v případě, že s jeho nominací bude souhlasit premiér a prezident – začít hájit zájmy státu. „V okamžiku, kdy bych se stal ministrem dopravy, tak mým zaměstnavatelem bude stát, potažmo daňoví poplatníci, a pracuji pro ně,“ ujistil manažer. Dodal, že veškeré kontakty s bývalými kolegy ze stavební firmy by bylo v případě jmenování nutné omezit.

Skanska vede se státem spory například ohledně zvlněné dálnice D47, kterou jako účastník sdružení vedeného společností Eurovia stavěla, nebo kvůli účtování tzv. valorizací. Kritiku možného střetu zájmů připustil i Andrej Babiš, vicepremiér a šéf hnutí ANO, které do vlády ministra dopravy nominuje. Přesto míní, že Ťok představuje dobrou volbu a bude schopen zvládnout aktuální problémy na ministerstvu dopravy.

ŘEDITELSTVÍ SILNIC A DÁLNIC


Tradičním bolavým místem každého ministra dopravy je Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). V minulých týdnech byl odcházející minstr Prachař kritizován opozicí a koaličními partnery mimo jiné za časté personální výměny v této státní organizaci – během jeho zhruba devítiměsíčního působení se v ŘSD vystřídali čtyři šéfové, z nichž pouze dva byli regulérními generálními řediteli. Podle Prachaře nicméně ŘSD nyní funguje nejlépe za poslední léta.

„I když pan ministr udělal mnoho dobrých kroků, jevil se nám vždycky jako odborník a hezky se s ním jednalo, tak musím říci, že situace na ŘSD není dobrá. Mám za to, že zde neměl pan ministr dostatečnou podporu ani ze svého vlastního hnutí ANO,“ odhaduje Moos.

Poslední výběrové řízení na nového šéfa ŘSD bylo neúspěšné – nikdo z 28 lidí, kteří se do konkurzu přihlásili, Prachaře nezaujal (čtěte víc). „ŘSD se dostalo do područí stavebních firem, a proto si myslím, že právě člověk, který přichází z takovéto firmy, bude umět čelit různým atakům,“ slibuje si Babiš od jmenování Ťoka do čela ministerstva dopravy. I sám kandidát vnímá stabilizaci ŘSD jako svůj hlavní úkol.

VÝSTAVBA DÁLNIC


Nový ministr se bude muset kromě personálií potýkat i s dalšími dlouhotrvajícími problémy, jako je dostavba „věčně nedokončených“ dálnic D8 a D11 nebo rekonstrukce nevytíženější tuzemské dálniční tepny D1, kterou poznamenalo několik průtahů.

Výstavba posledního úseku D11 před Hradcem Králové začala v létě, hotová by měla být za tři roky. Prachař to označil za svůj největší úspěch. To dokončení klíčového tahu D8 přes České středohoří se rozjet nepodařilo – loni jej zkomplikoval sesuv půdy u Litochovic nad Labem. Stát už podepsal s firmou Eurovia smlouvu na odklizení zeminy. Pokud vše půjde hladce, z Prahy až do Ústí nad Labem by mohli řidiči dojet po dálnici taktéž v roce 2017.

Sesutá půda na dálnici D8 u Litochovic

Zdroj: ČT24

ŽELEZNIČNÍ DOPRAVA


Personálními změnami nešetřil Prachař ani na železnici. Obměnil vedení nákladního dopravce ČD Cargo a krátce před svým odstoupením odvolal i šéfa Českých drah (více zde). Ani státní železniční dopravce přitom nevyniká stabilitou svého managementu – od loňského července se v čele drah vystřídali už čtyři ředitelé.

Nedávná výměna generálního ředitele Českých drah byla podle Prachaře dlouho připravovaná, a nebylo proto vhodné ji odkládat na rozhodnutí budoucího ministra. Odvolání šéfa Drážní inspekce Romana Šiguta, o němž se spekulovalo, už ale odstupující ministr nestihl. Babiš doplnil, že toto rozhodnutí počká na nového ministra dopravy.

A stojí před ním i další témata. Třeba vznik regulátora železniční dopravy a příprava na otevření osobní vlakové dopravy soukromým firmám nebo převod nádražních budov, které jsou v majetku Českých drah, na Správu železniční dopravní cesty.

MÝTO


Vrásky na čele může novému ministrovi způsobit také tendr na provozovatele mýtného systému. V současnosti jej provozuje rakouská firma Kapsch. Její desetiletá smlouva se ovšem blíží ke konci a není jasné, kdo, kde a jak bude od ledna 2017 mýtné vybírat.

Ministr dopravy Antonín Prachař (ANO) ještě na konci října jakékoliv pochybnosti odmítal a tvrdil, že se vše stihne. Na vypsání výběrového řízení za miliardy korun přitom zbývá pouhých pět měsíců a jen výběr poradenské firmy se zpozdil o dva měsíce (více zde). Co s postupem prací udělá střídání ministrů, se teprve ukáže.

ČERPÁNÍ FONDŮ EU


Za další klíčovou oblast označil Moos přípravu Operačního programu Doprava. Doufá, že pokud zůstane zachován tým odborníků, který na ministerstvu dopravy působí nyní, tak by celý proces nemělo nic ohrozit. „Já věřím, že pan Ťok – znám jej jako dobrého byznysmena a generálního ředitele – tento tým zachová,“ konstatoval Moos.

Odcházejícího ministra Prachaře pochválil za práci na legislativě. Za rok ve funkci prý dokázal prosadit několik reforem, včetně snazšího výkupu pozemků. „Mám takovou zkušenost, že se dost snažil a má za sebou dost pozitivních výsledků,“ shrnul dopravní expert.