Na pančování by si měli dát pozor i ti, kdo jezdí na LPG či biopaliva

Plzeň - Na pumpách už se nepančuje jenom nafta a benzin, v posledních měsících výrazně přibývá i nekvalitního biopaliva nebo LPG. U biopaliv letos kontrole nevyhověla třetina odebraných vzorků, u LPG to pak byla zhruba desetina, přitom ještě před rokem to byla zhruba tři procenta. 

Zdroj: ISIFA/Thinkstock Autor: Luca Francesco Giovanni Bertolli

Řidiči, kteří si nekvalitním palivem naplní nádrž, mají vyšší spotřebu a hrozí jim, že si zničí filtry a palivový systém. Taková oprava vyjde na desítky tisíc korun. Na možné riziko přitom může upozornit už podezřele nízká cena paliva.

Jen letos už Česká obchodní inspekce prověřila 2 000 vzorků a těch, co testy neprojdou, přibývá. Konkrétně letos neprošlo 63 vzorků, nejčastěji se inspekce setkala s problémy u LPG a nafty. Loni neprošlo laboratořemi něco málo přes 3 procenta vzorků.

Složení pohonných hmot testovali celníci v Plzeňském kraji, kteří přímo na čerpacích stanicích zkoušeli mobilní laboratoře. „Kolega zkouší jednak obsah etanolu v té pohonné hmotě, dále je tady přístroj na měření bodu vzplanutí,“ upřesnila mluvčí Celní správy Plzeňského kraje Jitka Blahutová.

Video Na pančování by si měli dát pozor i ti, kdo jezdí na LPG či biopaliva
video

Na pančování by si měli dát pozor i ti, kdo jezdí na LPG či biopaliva

Kompletní rozbor mají celníci hotový během hodiny. Odhalí nejen špatnou kvalitu pohonných hmot, ale také to, jestli je nafta smíchaná se základovými oleji. „Tyto oleje mají široké využití v průmyslu a jsou osvobozeny od daně, mají přitom ale velice podobnou chemickou charakteristiku jako motorová nafta,“ vysvětlil zástupce generálního ředitele Generálního ředitelství cel David Chovanec, proč právě  tyto složky nepoctiví pumpaři přimíchávají do pohonných hmot nejčastěji.

Biopaliva do nafty sice patří, ale jen v malém množství. To se však často úmyslně překračuje. „Biosložka má jinou barvu než motorová nafta. Když ji přidají více, než zákonem stanovené množství, ušetří spotřební daň,“ vysvětlil laborant Lukáš Zmij. Litr biopaliva E85 je totiž o osm až devět korun levnější než klasický benzin. Netratí ale jen stát, na takové směsi totiž nejsou motory vozů stavěné. Při mrazivém počasí špatně startují, mají vyšší spotřebu a může dojít i k poškození auta, zničené mohou být ventily motoru, spalovací prostor v hlavě válců nebo dokonce katalyzátor.