Ministerstvo definovalo českou potravinu: 75 % domácích surovin

Praha75 procent domácích surovin a výrobek si může říkat česká potravina. To je nový návrh ministerstva zemědělství. Až doteď totiž nebylo jasně definováno, co vlastně je a co není český výrobek. Návrh je teď v připomínkovém řízení, a pokud projde, platit by měl od příštího dubna. Definici ale ještě musí schválit Brusel a třeba Potravinářské komoře se návrh nelíbí.

„My chceme po dlouhých letech učinit nějaký krok,“ hájí návrh ministr zemědělství Marian Jurečka. Argumentuje tím, že podobný návrh dokázalo u Evropské komise obhájit Slovensko. „Klidně se v průběhu roku 2015 bavme o tom, že budeme něco zpřísňovat a něco upravovat, ale ať už tady konečně něco je,“ podotkl ministr. V současné době podle něj panuje v označování výrobků jako „českého“ chaos a značení používá kdo jak chce. Jako český výrobek se pak tváří i thajská rýže nebo plody moře.  

Jenže Potravinářské komoře se návrh nelíbí. Podle její mluvčí Dany Večeřové by podíly hlavní suroviny pro jednotlivé skupiny potravinářských výrobků měly být diferencované. Například pro některé produkty, jako jsou výsekové maso či mléčné výrobky, je podle potravinářů podíl 75 procent příliš nízký a měl by činit 100 procent.  

U jiných produktů, jako jsou například pekařské a cukrářské výrobky, by zase mohl být naopak nižší. Důvodem je např. čokoláda – v Česku totiž nerostou kakaové boby nebo třeba vanilka. Prezident komory Miroslav Toman se navíc obává zneužití nového nařízení, prý bude nahrávat těm, kteří chtějí zákazníka šidit: „Protože místo toho, aby tam dávali 100 % české suroviny, tak tak budou dávat pouze 75% a zbylou čtvrtinu tam můžou doplnit ze zahraničí daleko levnější.“  

„Zaplať pánbůh za to, že už nějaká definice je,“ pochvaluje si naopak předseda Asociace českého tradičního obchodu Zdeněk Juračka. Také řetězec Ahold s novou definicí souhlasí: „Návrh nové definice českého výrobku vítáme, protože ta dosavadní není úplně jasná. A myslím, že ne úplně zcela vyjadřuje, co je česká potravina,“ uvedla mluvčí Jitka Urbánková.  

Definice by podle dřívějšího Juračkova vyjádření pomohla ministerstvu vyřešit problém, který vzniká v důsledku novely zákona o potravinách. Ta od ledna příštího roku mimo jiné ukládá prodejcům s ročními tržbami nad pět miliard korun povinnost zveřejňovat čitelně u vchodu pro zákazníky seznam pěti zemí, z nichž odebírá potraviny. Řetězce je budou muset sestupně seřadit podle podílu prodejů těchto potravin na tržbách. Obchodníci však argumentují tím, že neexistuje definice toho, která potravina je česká a která zahraniční.