Těžký případ. Evropská komise vyšetřuje kartel automobilek

Brusel - Evropská komise prošetřuje kartel výrobců nákladních aut. Jména firem sice komise nezveřejnila, obdržení zprávy o podezření však potvrdili největší světový výrobce nákladních aut Daimler a jeho konkurenti Volvo, Scania a MAN.

„Komise se obává, že někteří výrobci těžkých a středně těžkých nákladních vozů se mohli dohodnout nebo koordinovat své cenové chování v oblasti Evropského hospodářského prostoru (EHP),“ uvádí se v prohlášení (dokument najdete zde). Součástí EHP jsou všechny země Evropské unie plus Island, Lichtenštejnsko a Norsko.

Mimořádně složitá kauza

Eurokomisařka pro hospodářskou soutěž Margrethe Vestagerová uvedla, že případ bude „extrémně složité“ uzavřít případnou dohodou: „Jsme teprve v začátku vyšetřování, je to mimořádně složitá kauza. Pokud se kartelová dohoda prokáže, půjde o velmi závažné porušení hospodářských pravidel a sankce komise budou přísné.“

  • „Je to doslova těžký případ, vyšetřujeme těžká, velká auta,“ uvedla eurokomisařka pro hospodářskou soutěž. „Udržování nákladů na silniční přepravu na vysoké úrovni má ničivý dopad na zbytek ekonomiky.“

Kartel, v němž mělo být zapojeno „velké množství firem“, byl dlouhodobý. Vrchol měl před deseti lety, ale pokračoval i poté, uvedla eurokomisařka. Komise se věcí zabývá od ledna 2011, kdy uskutečnila neohlášené inspekce v ústředí řady firem. Zkoumané dohody mohly podle eurokomisařky znamenat vyšší náklady pro malé podniky.

Komise společnostem zaslala prohlášení o námitkách, které je jakýmsi mezistupněm při vyšetřování a neznamená ještě obvinění. EK v něm firmám oznámí své podezření, k němuž se podniky mají vyjádřit. Pokud další vyšetřování zjistí protiprávní jednání, mohou společnosti dostat pokutu ve výši až deseti procent svého ročního obratu.

Stíháni mohou být i manažeři

Do problémů se navíc můžou dostat sami šéfové zúčastněných firem. „Pokud by to byl opravdu cenový kartel, který byl dohodnutý konkurenty napřímo, tak to jednání může mít i trestně právní důsledky, kde by nemohly být trestně stíhané společnosti, ale konkrétní manažeři,“ říká odborník na evropské právo Ivo Janda.

Komise jména společností nezveřejnila s tím, že firmy musejí dostat spravedlivou šanci na obhajobu. Komisařka doufá, že společnosti dodrží lhůty a nebudou věc zdržovat. V minulosti však komise v této fázi postupu jména dotčených zveřejňovala. Společnost Volvo již dříve upozornila, že by mohla čelit výrazné finanční újmě v důsledku vyšetřování kartelu. Také Daimler varoval akcionáře, že možná bude muset zaplatit značné pokuty.