Beaujolais je na stolech. Nejen ve Francii, ale i v Asii

Lyon – Třetí listopadový týden je pro Francii takřka sváteční – otevírají se lahve s beaujolais nouveau, mladým vínem z oblasti okolo francouzského Lyonu. Ačkoli je o ně největší zájem přímo ve Francii, polovina produkce putuje do zahraničí. Podstatná část letos zamíří do Asie, kde si vyžádali rekordní počet 1,7 milionu lahví.

Z beaujolais nouveau 2014 mají být cítit především jahody a rybíz. Nic jiného se ovšem od tohoto vína neočekává – právě jemnou a lehkou ovocnou chuť oceňují odborníci na víně granátové barvy nejvíc. „Myslím, že letošní úroda je jemnější než v předchozích letech, má také intenzivnější barvu. Stejně tak chuť zůstává v ústech déle. Je to příjemné víno,“ pochválil nový ročník sommelier Pierre Palcy.

Beaujolais je zřejmě nejslavnější mladé víno na světě. Netrpělivě na ně čekají kromě Francouzů také Němci či Američané. Významné odbytiště představují i asijské země, které letos měly rekordní zájem – vinaři z Beaujolais tam odeslali více než 1,7 milionu lahví, nejvíce do Japonska.

Ve Francii není beaujolais nouveau pouze nápojem, ale i tradicí a jeho otevírání, které připadá na třetí listopadový čtvrtek, slavností očekávanou celý rok. „Oslavy možná nejsou tak velké jako dřív, ale beaujalois láká stabilní klientelu, která ví, co k němu patří – kostkovaný ubrus a na něm lyonská klobáska a sklenice vína. A když k tomu zahraje harmonika, tradice ožije naplno,“ podotkl manažer pařížské restaurace Le Bistrot Amaury Drain.

Své příznivce si mladé víno z blízkosti Lyonu získalo i v Česku. V posledních letech o ně ovšem zájem klesá, zákazníci stále častěji radši sáhnou po domácím konkurentovi, svatomartinském víně. Toho se na trh letos dostaly necelé dva miliony lahví.