Provoz Regiojetu vydělává, oznámil po třech letech Jančura

Praha – Dopravce Regiojet začal podle předsedy představenstva a vlastníka mateřské skupiny Student Agency Radima Jančury vydělávat. Účetně sice zůstává ve ztrátě, vlaky si ale vydělaly na provoz i odpisy. Napomohlo tomu výrazné prodloužení souprav. Ty jezdily zprvu pouze třívozové, dnes již mívají až deset vagonů. 

Vlaky Regiojetu začaly v Česku pravidelně jezdit na podzim 2011 na trase mezi Prahou a Havířovem. Později spoje začaly jezdit až ke slovenským hranicím a některé i za ně. V roce 2012 společnost prodělala 76 milionů korun a loni, kdy mezi Prahou a ostravskou aglomerací začal jezdit ještě druhý soukromý dopravce, měl Regiojet ztrátu 92 milionů korun. Letos však již byl v provozním zisku, uvedl Radim Jančura. Razantní zlepšení dal do souvislosti s prodloužením souprav. Ty jezdily zprvu třívozové až čtyřvozové, později, když přibyly vagony po švýcarských SBB byly zpravidla pětivozové. Letos na jaře po nákupu 45 starších vagonů v Rakousku je však mohl Regiojet prodloužit na současnou délku až s deseti vozy.

Navzdory tomu, že se provoz žlutých vlaků vymanil ze ztráty, pokračuje spor Regiojetu s Českými drahami – který podal další jejich konkurent Leo Express a Regiojet se připojil – o ceny jízdného. Jančura tvrdí, že České dráhy používají podnákladové ceny a zneužívají dominantní postavení na trhu. Chce po nich proto náhradu údajné škody, kterou vyčíslil na 700 milionů korun. Dráhy však odmítají, že by jezdily pod náklady. Soud, který nedávno rozhodoval o jiném případu, ve kterém figurovala Student Agency, navíc potvrdil rozhodnutí ÚOHS, podle kterého je využití podnákladových cen nepřijatelné v případě, že se takovým způsobem dominant snaží o vytlačení slabšího konkurenta z trhu.

Regiojet podniká kromě Česka také ve vnitrostátní železniční dopravě na Slovensku. Zatím provozuje – kromě mezistátních vlaků z Prahy do Žiliny a Košic – regionální spoje z Bratislavy do Komárna, kde dostal zakázku namísto státem ovládané ZSSK. Od příštího roku ale chce zavést také tři páry vlaků Intercity mezi Bratislavou a Košicemi.