Pivovary lákají Čechy zpět do hospod. Sází na franšízy

Praha – Stejné barvy, netradiční stoly a jednotně oblečený personál, právě frašízami se rozhodly české pivovary změnit současný trend, kdy lidé dávají přednost lahvovému pivu doma před točeným v hospodě. Po celé republice tak přibývá podniků, které jsou zařízené v jednotném stylu daného pivovaru. Je jich už stovka a na trh směřují nové sítě, a to i do menších měst.

Podle majitelů pivovarů by právě jistota osvědčené značky mohla být hledaným receptem na stále ubývající počet Čechů v hospodách. „My jsme ten poradce, který v podstatě tu restauraci pomáhá vést, zařídit, vybavit, vysvětlujeme know how,“ vysvětluje Zdeněk Šípek z pivovaru Bernard.

Typickým znakem takových hospod může být cokoliv, netradičními výčepy začínaje a stoly s kopýtky konče. „Naučíme je, jak se má dnes reagovat na požadavky zákazníka. To, co je dnes moderní gastronomie, co je trendy,“ říká Jan Trochta ze Staropramenu.

Franšízy objevují i menší města

Novým požadavkům čelí také menší podniky v menších městech. „Ta hospoda tady funguje desítky let a chtělo to nějakou změnu,“ vysvětluje provozní restaurace Myslivna v Pardubicích Petr Zamastil, proč se rozhodli pro záštitu pivovaru. Změna se podle všeho osvědčila, protože hostů je minimálně dvakrát tolik. Majitelé doufají, že to není jen kvůli počáteční zvědavosti.

Ale stát se franšízou není zadarmo. Majitel hospody musí respektovat určitá pravidla a omezení. Někde si celou proměnu musí sám zaplatit, jinde musejí zase platit za samotné používání značky. „Nejčastěji je to na měsíční bázi a pohybuje se to od desetitisíců až po statisíce,“ říká Barbora Štanglová z Franchising.cz. Určené může být ale například i to, jaké jídlo se smí v hospodě podávat.