Stávka Lufthansy se dotkne několika letů mezi Prahou a Frankfurtem

Berlín – V poledne začala stávka pilotů největší německé aerolinky Lufthansa. Kvůli tomu se ruší více než třináct set pravidelných letů, tedy skoro polovina všech jejich spojů. Českých pasažérů se to dotkne jen v sedmi párových letech s Frankfurtem a v jednom s Mnichovem.

Stávka je naplánována od dnešního poledne do půlnoci z úterý na středu. V první řadě se týká letů na krátkou a střední vzdálenost, v úterý ve tři hodiny ráno se ke stávkujícím pilotům přidají i ti z mezikontinentálních a nákladních letů. Přesto mohli cestující na potíže narazit už během pondělního dopoledne, protože aerolinky začaly spoje rušit dřív. Společnost to zdůvodňuje potřebou mít letadla připravena na správných letištích, až stávka skončí.

Celkem má podle televize n-tv stávka ovlivnit až sto padesát tisíc cestujících, v několika případech se týká i letů do Prahy a zpět. Dnes tak nepoletí tři párové spoje mezi Prahou a Frankfurtem, zítra je doplní další čtyři zrušené párové lety a jeden pár spojení Prahy s Mnichovem.

Mluvčí firmy Barbara Schädlerová uvedla, že nákladní i osobní letadla, jež budou vypravena, řídí piloti, kteří nejsou členy stávkujícího odborového svazu, případně manažeři Lufthansy, kteří mají pilotní licenci.

Několikátá stávka, dohoda o důchodech není

V letošním roce představuje současná stávka už devátý případ, kdy jsou cestující vystaveni problémům na letištích. V anketě televize N24 vyjádřili malé pochopení pro další rušení spojů a devátou stávku tak považují za nepřiměřenou. Jak odborům, tak vedení firmy podle nich schází ochota ke kompromisům. Utrpět by mohla i důvěryhodnost aerolinek.

Odborový svaz pilotů Vereinigung Cockpit vyhlásil stávku poté, co měla krachnout jednání s vedením Lufthansy o podobě důchodového programu. Podle stávajícího mají piloti možnost odejít předčasně do penze v 55 letech a aerolinky jim až do dovršení zákonného důchodového věku vyplácejí část předchozí mzdy. Lufthansa chce nyní posunout věk pro odchod do penze na 59 let kvůli konkurenčnímu prostředí.