Začíná konkurenční boj českých přepravců o Slovensko

Košice – Na slovenský trh přicházejí čeští železniční dopravci. Právě dnes se vypravilo poprvé do Popradu a Košic – zatím v rámci prezentační cesty – Pendolino Českých drah. Ve stejnou dobu také hlásí příchod na Slovensko soukromí RegioJet i LeoExpress. Nasazují přitom své nejlepší vlaky a slibují prvotřídní servis. Pokud o jejich služby bude zájem, chtějí dopravci z Česka u východních sousedů dál expandovat.

Vlaky Českých drah brázdí trasu Praha-Košice už 90 let. Nyní ale monopol Českých drah a jejího slovenského protějšku naruší dva soukromí dopravci z Česka. ČD proto nenechaly nic náhodě a povolaly svou největší chloubu – rychlá a komfortní Pendolina.

Konkurence se totiž činí a služby jako připojení na internet, filmy, hudba či obsluha už jsou v prémiových vlacích samozřejmostí. Zatímco LeoExpress láká slovy svého ředitele Leoše Novotného na „kvalitu a záruku míst k sezení“, RegioJet vsadil spíše na cenu. Jízdenky totiž prodává i za méně než tři sta korun. Ve zkušebním provozu s ním lidé na Slovensku jezdí už dva měsíce a firma si prý rozhodnutí jezdit k východním sousedům nemůže vynachválit. „Už po pár týdnech zkušebního provozu jsme ziskoví na jízdence za devět eur,“ dodává šéf RegioJetu Radim Jančura.

ČD nyní konkurují soukromým dopravcům hlavně rychlostí. Jejich Pendolino zvládne trasu z Prahy do Košic za 7,5 hodiny. Nabízí také zvýhodněné tarify na jízdenky nebo slevu na skipasy.

Na Slovensku nyní mohou jezdit důchodci a studenti vlakem zdarma. V případě Pendolina si ale musí koupit místenku za 140 korun. Soukromým dopravcům se přitom takové zvýhodnění nelíbí a zvažují právní kroky.