Pověst o národu pivařů už posilují i ženy

Praha – Pivní kultura už není spojena výhradně s mužskou částí společnosti. České ženy totiž v posledních letech přicházejí na chuť chmelovému moku stále více. A restaurace to na svých tržbách cítí. Důvodem je rozvoj drobných pivovarů a podniků – lepší servis a také širší nabídka speciálních a různě ochucených piv. Skalní pijáci naopak v konzumaci piva polevují, ukazuje průzkum Sociologického ústavu Akademie věd.

Výrobci piva již ví, jak zapracovat také na ženské poptávce. Elegantní sklenka na stopce, lákavý obal a zejména nové barvy a chutě. Vedle toho příjemná obsluha a propracovaný servis – důvody, proč do spotřeby piva začínají stále více promlouvat i ženy. „Ať už je to obyčejné nebo nealkoholické pivo i pivní mixy, ženy zkrátka začínají pít všeho o něco více,“ říká sociolog Jiří Vinopal.

Právě díky takzvaným radlerům, tedy směsím piva a ovocných šťáv, přišly ženy sladovému nápoji na chuť. Podle průzkumu si ho občas dají už dvě třetiny z nich. Zkušenost s pivním mixem mají i tři čtvrtiny mužů. Stálá nabídka zahrnující desítky a dvanáctky či světlé a tmavé už poptávce dávno nestačí.

Jiří Vinopal, Centrum pro výzkum veřejného mínění:

„Skutečně se potvrzuje změna vztahu českých žen k pivu… Ať už je to obyčejné nebo nealkoholické pivo i pivní mixy, ženy zkrátka začínají pít všeho o něco více. Právě nová piva nebo pivní mixy jsou něco, přes co nacházejí vztah k pivu.“


Zhruba od roku 2009 spotřeba piva v restauracích konstantně klesá. Restauratéři k lákání hostů a rozšíření nabídky proto využívají každou příležitost – například vánoční pivní speciály. Aktuálním hitem jsou prý vanilková piva či různé kombinace s vínem. Na letošního Silvestra plánují výrobci zaujmout třeba příchutí tokajského nebo šampaňského.

Trend speciálních a ušlechtilých piv platí ale po celý rok. Zákazníky si přitom nachází navzdory vyšší ceně. V některých případech může třetinka vyjít i na 200 korun. Prorazit s něčím originálním se snaží hlavně drobné řemeslné pivovary. V současné době je v Česku 250 minipivovarů, jen letos jich přibylo přes čtyřicet. Nabídku speciálů navíc rozšiřují i majitelé restaurací. Jejich podíl na celkové spotřebě piva totiž klesá na historické minimum.