Ťok zruší tendr na projektového manažera mýtného tendru

Praha – Výběr nového provozovatele mýtného systému nebude mít projektového manažera a stejně tak se síť zpoplatněných silnic nebude rozšiřovat. V rozhovoru pro deník Mladá fronta Dnes to řekl nový ministr dopravy Dan Ťok. Soutěž na koordinátora, kterou nyní měla již podruhé probrat hodnotící komise, proto chce ministr zrušit, naopak samotný tendr na provozování mýtného systému po roce 2016 co nejdříve vypsat. Zrušení výběru projektového manažera podpořila také opozice.

Ačkoli má nyní Dan Ťok na starost přípravu mohutných silničních a železničních staveb, premiér Sobotka označil za jeho první velký úkol projekt spíše obslužný – musí sehnat nového provozovatele mýtného systému. Prvním krokem má být zrušení soutěže na projektového manažera, kterého přitom považovali za nutnou podmínku k uspořádání hlavního tendru dva Ťokovi předchůdci Antonín Prachař i Zdeněk Žák. S novým ministrem je ale situace zcela jiná. „Budu muset zrušit celou soutěž na projektového manažera, nemyslím si, že ho potřebujeme,“ řekl Ťok v rozhovoru pro MF Dnes.

Ministerstvo zvládne tendr i bez manažera, věří ministr i opozice

Projektový manažer mýtného systému měl dostat za úkol připravit analýzu technologického vývoje v příštích deseti letech a souvisejícího vývoje způsobu výběru mýta. Druhým úkolem projektového manažera mělo být vypracování zadávací dokumentace k tendru na provoz mýta. Výběr projektového manažera sice již měl vítěze, ministerstvo ale koncem listopadu připustilo námitku vyloučeného uchazeče. Nabídkami se tak měla znovu zabývat výběrová komise.

Se zrušením tendru souhlasí také bývalý ministr dopravy Zbyněk Stanjura z ODS. „Já jsem veřejně a dlouhodobě kritizoval soutěž, kterou předchůdce pana ministra Ťoka vyhlásil, jako zbytečnou, příliš drahou, a věc, která proces výběru dodavatele mýta zdrží,“ řekl Stanjura.

Mýtný tendr může zahrnout i interoperabilitu

Exministr Antonín Prachař chystal ještě jednu velkou zakázku. Bylo jí přizpůsobení českého mýtného systému požadavkům Evropské unie na jednotný systém. Brusel v průběhu roku již upozornil země, které zatím zavedení společného systému nepřipravují, aby se do toho pustily. Upozornění přišlo i na nábřeží Ludvíka Svobody. „Česká republika bohužel nekonala a v polovině roku 2014 jsem jako ministr dopravy dostal upozornění z Evropské komise,“ poukázal Prachař. Zakázka, kterou dnes nemůže dostat nikdo jiný než Kapsch, který mýtné brány v Česku zatím provozuje, má být podle předběžného oznámení 290milionová. Nad tím, zda ji ministerstvo bezprostředně přidělí, se však po příchodu nového ministra, vznáší otazník.

Mýtná jednotka odlišná od evropského standardu totiž není českou zvláštností, naopak kamionům, které jezdí po Evropě, kabiny doslova přetékají všemi možnými přístroji – německou, francouzskou, italskou nebo slovenskou mýtnou jednotkou. Dan Ťok je proto přesvědčen, že není kam spěchat a unifikaci by mohl začlenit do připravovaného mýtného tendru. Potom by ji také mohl zajistit jeho vítěz, ať už jím bude kterákoli firma. „Chci zjistit, jestli opravdu musíme být v tomto oboru mezi prvními, nebo můžeme počkat a udělat interoperabilitu jako součást nové soutěže,“ řekl Dan Ťok.

Čas na vypsání soutěže ještě je, věří Ťok

S ohlášeným zrušením výběru projektového manažera a možným rozšířením o roaming se však na velmi blízkém obzoru objevil samotný tendr na provozovatele mýtného systému, s jehož přípravou měl projektový manažer pomoci. Na konci roku 2016 má vítěz soutěže získat desetiletý kontrakt po Kapschi. „Čas na vypsání soutěže ještě je,“ je přesvědčen Dan Ťok. Podmínky firmám předloží v polovině příštího roku. Chce se při přípravě soutěže inspirovat fungováním mýtných systémů v jiných zemích. Současně míní, že by se mýto nemělo vybírat na více místech než v současnosti. Stát na to podle Ťoka nemá právo. „Myslím, že se stav silniční sítě zásadně nezlepšil natolik, abychom mohli zvyšovat rozsah zpoplatnění,“ poznamenal.

Kromě výběru nového provozovatele mýtného systému – který ostatně Dan Ťok nepovažuje za „takový problém, jaký se z něj dělá“ – se chce nový ministr zabývat novými stavbami, opět přitom přichází s myšlenkou partnerství soukromého a veřejného sektoru (PPP). „Jde o to ty projekty zkusit, peníze ve fondu (dopravní infrastruktury) nemusí být neustále,“ míní ministr. Vhodným projektem k takovému financování je podle něj buď dostavba dálnice D3 nebo výstavba rychlostní silnice R35 v Pardubickém kraji, popř. železniční trať na Letiště Václava Havla v Praze.

Dan Ťok je ministrem dopravy třetí den. Ve čtvrtek ho prezident jmenoval namísto Antonína Prachaře, jenž rezignoval v polovině listopadu. Oba do funkce vybralo vládní hnutí ANO. Se jmenováním Ťoka získala Česká republika již sedmnáctého ministra dopravy od roku 1993. S výjimkou Milana Šimonovského (KDU-ČSL) nevydržel v této funkci nikdo po celé volební období. Od odvolání Aleše Řebíčka (ODS) přitom nevydržel žádný ministr dopravy alespoň rok a půl. Nejblíže k tomu měl Pavel Dobeš (VV/LIDEM), který rezignoval po sedmnácti měsících ve funkci.