Jurečka: Česko může od EU dostat na podporu zemědělského vývozu až 100 milionů

Praha - Evropská unie by v souvislosti s ruskými sankcemi mohla v příštím roce zemědělcům dát kolem miliardy eur na podporu exportu. Česko by z balíku mohlo dostat přes 100 milionů korun, myslí si ministr zemědělství Marian Jurečka (KDU-ČSL). „Dopad pro Evropskou unii v rámci ruských sankcí je 11 miliard eur. My neočekáváme, že nám Evropská unie dá tuto částku, ale bavili jsme se o tom, že by minimálně zhruba jednu miliardu eur měla v příštím roce vyčlenit na řešení této situace,“ řekl Jurečka v pořadu Otázky Václava Moravce.

„Bavíme se tady v zásadě o více než 100 milionech korun,“ uvedl k částce, která by mohla připadnout Česku. Podpora by se podle ministra měla týkat všech komodit a měla by směřovat zejména ke zvýšení vývozů do asijských zemí nebo na Blízký východ. Nyní podle Jurečky, který má za to, že první plošná opatření EU nenaplnila očekávání, směřuje 90 procent exportů českých zemědělců do zemí Unie.

  • Rusko potravinářské sankce zavedlo v srpnu, když na rok zakázalo veškerý dovoz masa, ryb, mléka, mléčných výrobků a ovoce a zeleniny z EU, Spojených států, Austrálie, Kanady a Norska. Šlo o odvetu za západní sankce proti Rusku za jeho postoj vůči Ukrajině.

Pomůže potravinářům značka Klasa, nebo soutěž s regionálními potravinami?

Podle Jurečky se ministerstvo se bude bavit o tom, jak do budoucna naložit s národní značkou kvality Klasa. „Já budu chtít si vydefinovat a vyříkat se zástupci Potravinářské komory a vůbec potravinářů v České republice, nakolik je nadále do budoucna označení výrobků značkou Klasa přínosné,“ řekl. Stínový ministr zemědělství za KSČM Pavel Kováčik by k přehodnocování přistupoval opatrně. Dosavadní investice podle něj přinesly velmi vysokou znalost značky Klasa. Podobný názor má i generální ředitel Hamé Martin Štrupl. „Klasa jako značka má určitou hodnotu,“ upozornil Štrupl, že ze všech značek má Klasa největší povědomí. Jurečka ale zvažuje, jestli efekt prostředků vkládaných do značky je tak zásadní a jestli se třeba do budoucna nezaměřit více na soutěž Regionální potravina.

Ministerstvo zemědělství na podzim spustilo novou kampaň na podporu českých potravin. Akce za 60 milionů korun má zatraktivnit tuzemské producenty. V rámci projektu probíhá soutěž mezi spotřebiteli, kteří budou vystříhaná loga z obalů dostávat odměny. „Přímo se podpoří prodej výrobků, protože zákazník loga vystřihuje přímo z výrobku,“ domnívá se ministr zemědělství Marian Jurečka (KDU-ČSL).

Každý týden obdrží pět tisíc účastníků soutěže drobný dárek, celkem tak bude rozdáno 50 tisíc cen. Kromě automobilu budou mezi hlavní ceny patřit například poukaz na odběr piva z Budějovického Budvaru za 25 tisíc korun či rodinná dovolená na farmě.  První cenou je český osobní automobil – Škoda Rapid Spaceback.

Lokální potraviny
Zdroj: ČTK/PICTURE ALLIANCE
Autor: Liz Gregg

Soutěž poběží do 4. ledna. Lidé musí nasbírat třicet log označujících domácí či kvalitní potraviny ze zakoupených výrobků. Jde o loga: Regionální potravina, Klasa, Chráněné zeměpisné označení, Chráněné označení původu, Zaručená tradiční specialita, Český výrobek – garantováno Potravinářskou komorou, Bio „zebra“ a EU „Bio list“. „Lidé už odevzdali asi 20 000 karet,“ řekl Jurečka s tím, že úspěšnost soutěže zhodnotí v lednu, kdy požádají zúčastněné firmy o srovnání tržeb se situací v předchozím roce.

Česká potravina musí být česká alespoň ze 75 %

Další novinkou, kterou ministerstvo připravuje, je dobrovolné označení Česká potravina. To může použít výrobek, který je vyroben ze 75 procent domácích surovin. „Definice Česká potravina je označení čistě dobrovolné,“ připomněl Jurečka. Definice by podle Jurečky pomohla ministerstvu vyřešit problém, který vzniká v důsledku novely zákona o potravinách. Ta od ledna příštího roku mimo jiné ukládá prodejcům s ročními tržbami nad pět miliard korun povinnost zveřejňovat čitelně u vchodu pro zákazníky seznam pěti zemí, z nichž odebírá potraviny. Řetězce je budou muset sestupně seřadit podle podílu prodejů těchto potravin na tržbách. Obchodníci však argumentují tím, že neexistuje definice toho, která potravina je česká a která zahraniční.

Méně je někdy více. Platí to i pro regionální značky?

Že největším problémem u regionálních označení potravin je roztříštěnost, na tom se shodl současný i stínový ministr zemědělství, stejně jako zástupce potravinářů. Ostatně, kromě označení potravin pocházejících z Česka navíc existuje až 50 značek regionálních potravin.

„Mám pochybnosti, jestli to množství značek nedělá zákazníkům zmatek v hlavě,“ řekl stínový ministr zemědělství Pavel Kováčik. „Chci, abychom došli ke větší koncentraci,“ potvrdil ministr Marian Jurečka. „Měla by přijít určitá unifikace,“ dodal generální ředitel firmy Hamé, který upozornil, že tento krok je dobrý pro všechny výrobce, obzvláště ale pomůže těm menším. „Všechny okolní státy mají nějaký způsob podpory domácích potravin,“ dodal Štrupl, podle něhož je zásadním úkolem ministerstva dlouhodobá politika a nastavení určitých principů podpory českých potravinářů.