Mýtné na krajských silnicích je v nedohlednu

Praha - Stát se zatím nechystá rozšiřovat mýtný systém na silnice druhé a třetí třídy, které patří krajům. Podle mluvčího ministerstva dopravy Karla Hanzelky na rozšíření systému nejsou peníze. Odborníci navíc tvrdí, že by mýtné bylo ztrátové. Po širším mýtném volají hlavně někteří starostové, skrze jejichž obce kamiony objíždějí zpoplatněné dálnice.

mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka

„U silnic nižších tříd zatím nevíme, kolik by to stálo, kdo by to platil a kam by případné výnosy putovaly. Pokud by to bylo ztrátové, tak to smysl nemá.“

O ztrátovosti mýta na krajských silnicích jsou přitom odborníci přesvědčeni. „Dopravní výkony na silnicích nižších tříd nejsou tak vysoké, aby se výběr mýta vyplatil,“ uvedl ředitel Centra dopravního výzkumu Karel Pospíšil. Podle něj by bylo řešením spíše vážení vozidel, například v okolí pískoven, kde cesty ničí přetížené nákladní vozy. Jiní odborníci tvrdí, že by bylo ideální zpoplatnit vybrané úseky s jasným cílem omezit tam nákladní dopravu.

Mýtné na krajských silnicích je v nedohlednu (zdroj: ČT24)

Stát zpoplatňuje, nesmí to ale stát ani korunu 

starosta Příšovic Antonín Lízner

„Ta situace je dlouhodobě neudržitelná, ale není velké chuti na straně státu to řešit.“

„Nyní řešíme především zpoplatnění dalších silnic první třídy, aniž by to stát stálo další peníze,“ uvedl Hanzelka. Jako žhavé kandidáty na zavedení mýta jmenoval silnici I/38 mezi Jihlavou a Znojmem, kterou kamiony využívají při cestě z Prahy do Vídně, a silnici I/6 zvanou stará karlovarská. Podle starostů panuje neudržitelná situace i na jiných úsecích. Například v Příšovicích nedaleko rychlostní silnice R10. Počet kamionů se zvýšil letos o desetinu. V obci je nadměrný hluk a objevují se praskliny na domech.

Zpoplatnění jednotlivých úseků na silnicích nižších tříd ministerstvo dopravy nevylučuje. Takový krok ale potřebuje čas. Jak se už v dubnu vyjádřil předchozí ministr dopravy Gustav Slamečka, Česká republika bude na rozšíření mýtného připravena za dva až tři roky. Nejdříve je třeba změnit zákon. Hejtmani přitom chtějí sami rozhodovat o tom, které silnice zpoplatní, aby zamezili nákladním vozům objíždět placené úseky. Na rozdíl od dálnic, kde se vybírá mýto pomocí ocelových bran, by na krajských komunikacích byl využit satelit.

Mýtné v Česku se dnes platí na na 1300 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a silnic I. třídy. Posledně jmenované tvoří jen malou část zpoplatněné sítě, zhruba 180 kilometrů.