Neslavný konec tažení proti bankovním poplatkům

Praha – Tisíce lidí, kteří se za podpory právníků postavily proti bankovním poplatkům, pravděpodobně zaplatí několikamilionový účet. Soudy totiž po nálezu Ústavního soudu rozhodují už téměř výhradně ve prospěch bank. Právní firma BSP, která v případě neúspěchu garantovala svým klientům uhrazení soudních nákladů, se k splnění slibu příliš nemá.

Rozhodnutí Ústavního soudu z letošního dubna se stalo v celé záležitosti ohledně poplatků za vedení účtu přelomové. Rozhodl totiž, že banky mají na jejich vybírání nárok. Právníci, kteří do té doby bojovali za jejich zrušení, se vzdali a zhruba dvaceti tisícům svých klientů doporučili stažení žalob a ukončení sporů.

Část klientů ale pokračuje dál, spoléhají totiž na slib advokátů Daniela Paľka a Petra Tomana. „Pokud by zůstal pravomocný rozsudek o přiznání nákladů bance, pak shodně s tím, co prohlásila společnost BSP Lawyer Partners, ona bude ta, kdo za klienty bude tyto náklady hradit,“ prohlásil loni v říjnu Toman.

Nicméně po více než roce od tohoto slibu se oba advokáti podle serveru Novinky.cz snaží obrovským nákladům za prohrané soudní spory vyhnout. Firma BSP se snaží své klienty přesvědčit, aby celý svůj již prohraný případ převedli na společnost Top Innovations, kterou právníci založili na Slovensku. Až potom prý zaplatí soudní náklady. Háček je v tom, že převáděcí smlouva obsahuje formuli, že jejím podpisem jsou závazky mezi klientem a BSP zcela vyrovnány.

Zakladatelé iniciativy dávají ruce pryč

„Závazek vůči klientům jako spotřebitelům byl dán veřejně, máme za to, že je závazný,“ říká advokát Petr Němec, který spolu s nynějším pražským zastupitelem Patrikem Nacherem založil iniciativu Poplatky zpět, se kterou v Česku jako první rozproudili diskuzi o tom, zda mají banky právo požadovat poplatky za běžné vedení účtů. Od celé situace kolem BSP se oba distancují a dodávají, že oni sami svým klientům žádnou kompenzaci neslibovali.

Paľko s Tomanem ale na druhou stranu lidi, které ve sporech zastupovali, nabádají, aby bankám náklady neuhrazovali. Podle advokátů by se takový postup nemusel vyplatit a je lepší respektovat nařízení soudu. Pokud tak podatelé žalob neučiní, mohla by jim hrozit v krajním případě i exekuce.

"Každá banka se rozhodne sama za sebe, zda bude po klientech náhrady nákladů chtít, ale žádná se zatím nevyjádřila, že by to nechtěla, uvedl Jiří Matoušek z České bankovní asociace. Němec pak doporučuje náklady uhradit a následně se obrátit na BSP. Ta už je některým lidem proplatila, ale pokud by měla splnit slib všem svým klientům, přišlo by jí to podle bankovní asociace na 30 milionů korun.