Vítkovice rozjíždějí vlastní čerpací stanice s plynem

Praha – Desítky nových čerpacích stanic se stlačeným zemním plynem pod značkou Vítkovice Machinery Group přibudou do roka po celé republice. Ocelářská firma Jana Světlíka totiž vstupuje na trh prodeje stlačeného zemního plynu (CNG) pro automobily. Reaguje tak na stále větší zájem českých řidičů, ale i na plán mladoboleslavské Škodovky dostat na tuzemské silnice víc aut poháněných plynem. Firma se chce postupně stát největším hráčem v prodeji CNG.

Vítkovice otevřely dvě velkokapacitní čerpací stanice na rychlostní komunikaci R10 u Mladé Boleslavi, v příštím roce chtějí přidat dalších 20 stanic. A do dvou let by jich mohlo být ještě o stovku víc.

Doposud se firma v oblasti CNG zaměřovala na výrobu tlakových nádob pro skladování zemního plynu (je ostatně světovou jedničkou na trhu bezešvých tlakových nádob). Vytvoření sítě vlastních čerpacích stanic je podle generálního ředitele Světlíka logický krok. „Pro příští rok plánujeme zřízení dalších minimálně 20 stanic. Jedná se o investici ve stovkách milionů korun. Návratnost zatím počítáme mezi pěti, šesti lety. Projekt je ale dlouhodobý, omezený pouze budoucí nasyceností trhu v ekonomicky přínosných lokalitách,“ řekl Světlík.

Pro rychlejší pokrývání území se společnost rozhodla spolupracovat s čerpadlářskou sítí Benzina a plnicí místa umísťovat u jejích benzinových pump především u hlavních tahů.

Škodovky s vítkovickým pohonem

Vítkovice navázaly kontakt i s automobilkou Škoda, která se na zemní plyn nedávno zaměřila jako na alternativu k benzinu a naftě. Vedle městského vozu Citigo letos automobilka představila novou octavii na plyn, která láme prodejní rekordy.

V Česku jezdí na zemní plyn přes 8 000 aut a nabídka automobilek čítá přes 35 modelů. V posledních letech se na plyn začala orientovat i řada velkých českých firem, jako například Česká pošta nebo autobusoví dopravci. „Ten trh se u nás vyvíjí velice dynamicky, a kdo do toho vlaku nastoupí včas, tak v podstatě chytí ten správný vítr a může získat solidní podíl,“ míní Tomáš Mikšovský, šéfredaktor PETROLmagazínu.

„Stlačený zemní plyn je provozně daleko výhodnější než klasická paliva. Ale auta jsou na druhou stranu dražší a má to i některé nevýhody – například menší dojezd. Takže se to vyplatí například těm, kteří jezdí po nějakém stálém okruhu a vracejí se,“ radí redaktor týdeníku Ekonom Petr Korbel.

Počet plnicích stanic na CNG v Česku se na konci roku podle Českého plynárenského svazu přiblíží 80. I to podle Korbela uživatele CNG omezuje. „Není to tak, že by se bez nějakého plánování dalo volně cestovat po republice,“ míní novinář. Pro srovnání, klasických benzinových pump je v tuzemsku přes 6 000.