Reklamy na polotovary a obstarožní recepty. Podle čeho se učí mladí kuchaři?

Praha – Podle statistik se Češi snaží jíst zdravěji. Řada restaurací se tomuto trendu však stále nedokázala přizpůsobit. Hlavním kritériem je pro ně cena, která je často nutí používat levnější suroviny a všemožné náhražky. Upozorňují na to nejen šéfkuchaři, ale také učitelé odborných středních škol. Polotovary a dochucovadla jsou ostatně běžnou součástí učebnic, podle kterých se mladí kuchaři a kuchařky učí vařit. Navíc obsahují recepty, které dávno odvál čas.

Video Učebnice pro kuchaře: reklamy na polotovary i obstarožní recepty
video

Učebnice pro kuchaře: reklamy na polotovary i obstarožní recepty

Například hned v úvodu pětidílné učebnice Technologie přípravy pokrmů určené budoucím kuchařům, číšníkům a hoteliérům můžeme najít celostránkovou reklamu tuzemského výrobce polotovarů a dochucovadel Vitana. To stejné se několikrát opakuje uvnitř knihy.

Obor kuchař-číšník v Česku nabízí ke studiu přes 220 škol. Z těch každoročně vyjde okolo 7 000 absolventů. „Když zasejeme semínko už na těch školách, tak se dá předpokládat, že studenti potom budou Vitanu v profesním životě dál používat,“ míní šéfkuchař a zakladatel výukového programu Kulinářské umění Jiří Roith.

„To, co tam najdete za reklamy, je naprostá zvrácenost. Já bych se s nimi bez problémů soudil,“ neskrývá rozhořčení Roman Vaněk z Pražského kulinářského institutu.

Česká televize požádala firmu Vitana o vyjádření, ta ale na dotazy neodpověděla. Ozvalo se však ministerstvo školství. „Ve školách a školských zařízeních není povolena reklama, která je v rozporu s cíli a obsahem vzdělávání. Pokud existuje podezření na porušování školského zákona, měla by podnět obdržet Česká školní inspekce,“ sdělila mluvčí úřadu Klára Bílá.

Smažený sýr
Zdroj: ČTK
Autor: digifoodstock.com

Na problém upozorňují i samotní ředitelé odborných učilišť. „Nechci ty učebnice úplně kritizovat, ale když se podíváte, že mladý, patnáctiletý člověk dostane takovouto učebnici bez obrázků, bez ničeho,“ listuje stránkami plnými textu Miloš Procházka, ředitel Střední školy hotelnictví a gastronomie v pražských Klánovicích.

Na jeho škole se podle podobných učebnic učili ještě nedávno. Teď místo toho využívají internetové kurzy – žáky baví, jsou moderní a náklady na jejich pořízení jsou stejné jako při nákupu knih. „Žák se dostane z domácího počítače nebo z telefonu ke všem vzdělávacím materiálům,“ popisuje výhody ředitel.

Co nejčastěji obědvají Češi v restauracích?

  1. smažený řízek
  2. svíčková na smetaně
  3. vepřo-knedlo-zelo
  4. smažený sýr
  5. guláš
  6. vepřový vrabec
  7. špagety
  8. smažený květák
  9. sekaná, karbanátky
  10. halušky

Zdroj: Chèque Déjeuner


Nedostatkem klasických učebnic zdaleka není jen reklama. V publikacích, které školy používají, se drží i gastronomické retro, které by si dnes v restauraci neobjednal jen málokdo – třeba mléčná polévka. Pokrm má obsahovat mléko, sůl, těstoviny, muškátový květ a cukr. „To jsou věci, které se vařily před pětadvaceti, třiceti lety,“ komentuje Vaněk.

„Já si myslím, že gastronomie se zkazila za minulého režimu, kdy byla kvalita taková, jaká byla, a teď se snaží dostat to zpátky,“ poznamenal ředitel střední školy Procházka.

Jídelníček Čechů se v posledních 25 letech změnil. Tvrdí to tuzemský statistický úřad, který se zaměřil na dlouhodobou spotřebu a detailně prozkoumal poslední dva roky. Zjistil například, že lidi víc konzumují zeleninu, ovoce, mléko nebo sladké pochutiny. Naopak ubrali masa, pečiva a jedné z vůbec nejtradičnějších potravin – brambor. Že lidé více dbají na své zdraví, je vidět i na nižší spotřebě alkoholu a cigaret.


Nejoblíbenější zelenina v ČR
Zdroj: ČT24