Jízda po německých dálnicích už nebude zadarmo

Berlín – Německé dálnice budou od roku 2016 pro řidiče osobních aut zpoplatněny. Roční poplatek by měl stát nejvýše 130 eur, což je zhruba 3 600 korun. Pro ekologicky šetrnější auta se počítá se slevou. Návrh zákona dnes schválila německá vláda, schválit ho musí ještě parlament. Zavedení mýtného pocítí hlavně zahraniční řidiči, Němcům se totiž o cenu známky sníží daň z vlastnictví motorového vozidla. Evropská komise má ale proti takovému zpoplatnění výhrady.

Roční poplatek se bude odvíjet od objemu motoru vozidla a ekologické šetrnosti jeho provozu. Vedle toho budou mít řidiči možnost zaplatit si dvouměsíční využívání dálnic v ceně 22 eur (600 korun) nebo desetidenní známku, která bude stát 10 eur (275 korun). Ministr dopravy Alexander Dobrindt si od mýtného slibuje 500 milionů eur (13,8 miliardy korun) ročně do státní kasy.

  • Roční poplatek bude záležet na objemu motoru vozidla a na ekologické šetrnosti jeho provozu. Například pro v Česku frekventovanou Škodu Octavia s dvoulitrovým dieselovým motorem by roční poplatek činil 100 eur (2 750 korun). Majitel Volkswagenu Polo 1,2 TSI by za rok zaplatil 24 eur (660 korun). Elektromobily budou podle Dobrindta od poplatku zcela osvobozeny.

„Zpoplatnění dálnic je smysluplný, oprávněný a spravedlivý krok,“ řekl Dobrindt. „Smysluplné je to proto, že všechny vybrané peníze budou investovány do rozvoje infrastruktury. Oprávněný systém je také proto, že němečtí řidiči už roky musí platit za jízdu po dálnici v sousedních zemích. A systém je i spravedlivý, protože rozlišuje mezi řidiči podle toho, jak německou silniční síť zatěžují,“ doplnil.

„Celkově se mýto dotkne českých řidičů velice výrazně, jelikož jenom na dovolenou jich tam jezdí okolo 100 tisíc a za prací je to odhadem 25 tisíc, ale musíme k tomu ještě připočíst další řidiče, kteří jezdí například na nákupy do Drážďan a do okolních příhraničních oblastí, a tím pádem využívají tyto dálnice,“ říká mluvčí Ústředního automotoklubu Petr Vomáčka.

Na rozdíl od systému v Česku nebo v Rakousku by se v Německu nelepila na čelní sklo dálniční známka. Po uhrazení dálničního poplatku by měla být do elektronického systému zanesena registrační značka vozidla. To, zda řidič jede po dálnici oprávněně, nebo ne, budou sledovat kamery, které budou snímat značky všech projíždějících aut.

Výhrady k systému německého mýta ale vyjádřila Evropská komise, podle které znamená zavedení poplatků společně se snížením daní pro Němce nepřímou diskriminaci zahraničních řidičů. Komise také kritizovala, že krátkodobé dálniční mýtné bude ve srovnání s ročním poplatkem pro řidiče ekologicky šetrných vozů neúměrně drahé.

Bavorská Křesťanskosociální unie (CSU), která zpoplatnění dálnic ve vládě prosadila, ale kritiku Evropské komise odmítá. Podle strany je zákon zavádějící dálniční mýtné zcela v souladu s právem Evropské unie. To dnes zopakoval i Dobrindt s tím, že povinnost platit za užívání německých dálnic vzniká pro všechny řidiče nezávisle na tom, z jaké země pocházejí. Německo patří v Evropě společně s Belgií a Nizozemskem do poslední trojice zemí, kde se za jízdu po dálnici neplatí.