Volnější lhůty i předvedení na místě. Jak nakoupit podle nového zákoníku?

Praha – Delší lhůty pro vrácení koupené věci, volnější pravidla pro reklamace nebo právo zákazníka nechat si zboží na místě předvést - to jsou jen nekteré z novinek, které do předvánočních nákupů přináší nový občanský zákoník. Platí od začátku letošního roku, řada nakupujících ale o změnách dosud neví. Vedle několika novinek přinesl také několik drobných změn či upřesnění, a to zejména v záležitostech, jejichž řešení bývalo v praxi mnohdy problematické.

Vzhledem k výraznému nárůstu prodeje přes e-shopy může spotřebitel podle nového občanského zákoníku vrátit zboží (vánoční dárek) do 14 dnů od převzetí bez udání důvodu. Toto zboží však musí být pouze vyzkoušené, nikoliv užívané. Rozdíl mezi těmito pojmy je přitom důležitý, jak vysvětluje advokát společnosti Spotřebitel.net Tomáš Liškutín. „Ta 14denní lhůta neslouží k tomu, aby si někdo koupil foťák, odjel na dovolenou, udělal si pěkné fotky z hor a následně ho vrátil e-shopu. Z e-shopu nelze dělat půjčovny.“

  • Tomáš Liškutín, advokát Spotřebitel.net: „Vyzkoušením se myslí to, co s tím zbožím může zákazník udělat v prodejně. To znamená u fotoaparátu si vyzkoušet fotku z okna, fotku vevnitř, fotku v rohu, fotku proti světlu, v botách se může projít po místnosti atd. Nelze brát tu 14denní lhůtu jako určitý pardon na používání zboží a potom na vrácení.“

Pokud ovšem prodejce čtrnáctidenní lhůtu klientovi zamlčí, dostává se kupující rázem do výhody. Může totiž zboží vrátit ve lhůtě jednoho roku a 14 dní (tedy 379 dnů) - a to bez ohledu na to, jestli ho „užíval“, nebo „jen vyzkoušel“. „Logika toho zákoníku stojí na tom, že kdyby byl býval prodávající správně kupujícího poučil, tak by tu věc jen vyzkoušel a nepoužíval,“ dodal Liškutín.

V prvních dvou týdnech si prodejce nemůže klást podmínky

Nový občanský zákoník navíc upravuje také formu odstoupení od kupní smlouvy s e-shopem. Nově lze tento krok učinit pomocí webového formuláře. Zákoník ovšem ukládá prodejci povinnost potvrdit zákazníkovi přijetí takového formuláře. Pokud se toho kupující nedočká, měl by pro jistotu poslat odstoupení od smlouvy ještě prostřednictvím pošty, aby nedošlo k následným dohadům.

Online prodejci přitom mohou nabídnout i prodloužení dvoutýdenní lhůty na vrácení - například v rámci vánoční akce. „Ale po těch 14 dnech si pro to už může stanovit své podmínky, např. originální obal atd. Co se týče prvních 14 dní, tam nelze žádné podmínky stanovit, kupujícímu to právo na vrácení zboží vyplývá přímo ze zákona,“ varoval advokát spolku na ochranu spotřebitele.

Obal není součástí věci

Liškutín na tiskové konferenci také upřesnil pojem „obal výrobku“. „Obal není součástí věci. Je to ochrana před poškozením při přenášení nebo při dopravě. Pokud je to zboží vybaleno z originálního obalu a následně ho kupující vrací prodávajícímu, postačí, aby ho vhodně zabalil do jiného obalu, aby nedošlo k poškození zboží,“ vysvětlil Tomáš Liškutín.

V kamenné prodejně má zákazník právo na předvedení požadovaného výrobku. Pokud prodávající odmítá obal otevřít například s odůvodněním, že rozbalený produkt se mu pak bude špatné prodávat, vystavuje se riziku citelné sankce. „Nepředvedení výrobku v kamenné prodejně je správním deliktem,“ varoval Liškutín.