Kyberpomluvy se staly novým nástrojem konkurenčního boje

Praha – S růstem podílu internetových obchodů na obratech firem na sebe nenechal dlouho čekat nekalý způsob, jak získat konkurenční výhodu. Pomluvy a očerňování na internetových portálech, které sdružují názory zákazníků, mohou neznalého zájemce odradit od nákupu. Obzvlášť teď v předvánočním období mohou potrápit prodejce všeho druhu zboží. Nejvíc v ohrožení jsou menší a střední podniky.

Předvánoční boj e-shopů s využitím kyberpomluv (zdroj: ČT24)

Že se na internetu rozšiřuje fenomén kyberpomluv jako prostředku, jak poškodit obchodní konkurenci, potvrzují komunikační agentury nebo advokáti, na které se lidé obracejí. „Můžeme usuzovat podle toho, kolik firem se obrací přímo na nás. My máme nárůst oproti minulému roku o 470 procent,“ uvedla Andrea Procházková, šéfka komunikační agentury Ad Notam. Používají se k tomu hojně agregátory uživatelských recenzí, které zákazníci často vyhledávají, aby si před nákupem v e-shopech zjistili, jestli je obchod důvěryhodný a spolehlivý. Stačí pochybnost a zamíří ke konkurenci.

Velké společnosti jsou ale relativně v bezpečí. Jejich internetový obraz totiž vytváří tisíce zákazníků, jejichž průměrné hodnocení několik případných pomluv neovlivní. „Nebezpečí špatného dopadu těch recenzí je hlavně u menších obchodů, které nemají tolik recenzí, aby si zákazník mohl objektivně porovnat, že ta negativní recenze je výjimečná, smyšlená nebo jestli to opravdu vypovídá o tom, jak obchod funguje,“ hodnotí Jan Vetyška, ředitel Asociace pro elektronickou komunikaci.

Oproti velkým firmám může být ztráta jen několika zákazníků velkým ohrožením samotného podnikání. Jsou tedy vůči těmto praktikám zranitelnější. „Mají propady řádově v desítkách procent, co se týká obratu, a pro ně je to občas i likvidační,“ uvedla Procházková. Kromě e-shopů se tyto problémy objevují i ve stavebnictví nebo farmacii. Tvůrcům takových pomluv mohou hrozit až dva roky vězení.

Češi míří za nákupy na internet

Z prodeje přes internet se rok od roku stává lukrativnější příležitost. Odhaduje se, že v tuzemsku letos v prosinci každý předvánoční týden proteče přes e-shopy přes dvě miliardy korun. Průzkum Asociace pro elektronickou komerci ze začátku prosince přinesl informaci, že téměř osmdesát procent uživatelů internetu plánuje pořídit alespoň část dárků přes e-shop. Častým motivem je výhodnější cena než v kamenném obchodě. Předností nákupu přes internet je také pohodlnost, větší výběr a možnost porovnat najednou více obchodů, což je právě místo, kde kyberpomluvy mohou napáchat škodu. Portály se snaží eliminovat špatné úmysly tím, že třeba kontaktují zákazníky, kteří v obchodě prokazatelně nakoupili.