Česko-polský obchod navzdory sporům politiků utěšeně roste

Praha – Navzdory sporům o kvalitu potravin a jiným problémům vzájemný obchod mezi Polskem a českem roste – po Německu a Slovensku je Polsko pro české podnikatele třetím nejvýznamnějším obchodním partnerem. Letos podle nejnovějších odhadů přesáhl objem obchodu 400 miliard korun. Růst bude patrně i nadále, pro české firmy je polský trh vzhledem ke své velikosti a současně blízkosti velmi zajímavý.

Česko-polské obchodní vztahy řešili v posledních měsících vrcholní politici, kteří se zabývali především postavením polských potravin na českém trhu. Pro jejich vývozce je Česko třetím největším odbytištěm, zájem ale stoupá i v opačném gardu. Polský trh zaujal české vývozce i podnikatele, kteří se snaží uspět přímo na místě. Dvojice Liberečanů se například snaží ve Varšavě zpopularizovat horolezectví. Investovali několik milionů korun do rekonstrukce staré továrny na lezeckou stěnu Makak, provozují také půjčovnu horolezeckého vybavení a organizují kurzy pro mládež. Lezení chtějí v Polsku zpopularizovat natolik, že po něm vzroste poptávka. „Slibujeme si, že takovýchto stěn postavíme zde v Polsku v následujících pěti letech minimálně deset,“ řekl spoluvlastník Areny Makak Jaroslav Koerner.

V Polsku se daří také českým stavebním firmám, velké stavební zakázky získal Bögl a Krýsl či Metrostav. Na polském trhu je oblíbená i Kofola. Ve třech továrnách zaměstnala kolem 600 lidí. Láká ji velký trh, méně už pomalost polských soudů nebo slabá obrana při registrování ochranných známek. „Trh je daleko náročnější na rychlé rozhodování, daleko náročnější na logistické operace,“ poznamenal Martin Mateáš, předseda představenstva společnosti Hoop Polska, která patří do skupiny Kofola.

Značka a dobré výsledky se podle Martina Mateáše budují v Polsku teprve postupně. Velký trh nabízí velké možnosti, tlumí je ale slabší kupní síla.