Ministr školství chce učit děti zručnosti. Podpoří obnovení dílen

Ostrava - Ministerstvo školství se rozhodlo posílit výuku zručnosti a technických dovedností dětí. Proto chce už od září příštího roku vracet do škol dílny, které mnohde na úkor jiných předmětů zanikly. Investuje mimo jiné do vybavení a pomůcek, které jsou nezbytné. Důvodem je především malý zájem absolventů základních škol o řemeslné a technické obory.

„Chceme začít už v předškolním věku formou stavebnic typu Merkur nebo Lego. Podpoříme, především penězi na vybavení a pomůcky, obnovení nebo vznik dílen, které jsou na mnohých školách zavřené,“ potvrdil ministr školství Marcel Chládek. Jeho resort také chce vyhlásit rok 2015 Rokem technického vzdělávání.

Tento směr vítají průmyslníci a různé firmy, kterým často chybí kvalifikovaní lidé technických profesí, což platí i v průmyslových regionech s vysokou nezaměstnaností, jako je Ostrava. Aktuálně je tam asi desetiprocentní nezaměstnanost.

Ředitelka Úřadu práce Moravskoslezského kraje Yvona Jungová je přesvědčená, že na trhu práce jsou technické a řemeslné obory žádané a perspektivní. „Člověk, který dobře ovládá nějaké řemeslo, má rozhodně řadu možností. Týká se to například strojařů, lidí, kteří pracují s kovem, zedníků a dalších oborů ve stavebnictví,“ uvedla Jungová. Podotkla, že to platí nejen v Moravskoslezském kraji.

Tam, kde zůstaly zachovány, se dílny skrývají pod předmětem s názvem Člověk a svět práce. Školy mají značnou volnost v tom, jak ho naplní. Zastaralé vybavení přispělo k tomu, že mnohé základní školy přestaly dílny učit.