SŽDC zvažuje, které stavby může zastavit

Praha – Z 31 staveb na železnici, které se ministerstvo dopravy rozhodlo dále nerealizovat, bude nutné 12 přerušit a zakonzervovat, zbylých 19 se ještě nestaví, takže se vůbec stavět nebude. Správa železniční dopravní cesty stále zjišťuje, jak rychle bude možné ukončit práce na jednotlivých úsecích, navíc se snaží dosáhnout zkrácení stavební přestávky a vyjednává se stavebními firmami o slevách.

Některé ze „zastavených“ staveb se zřejmě dokončí, protože kdyby z nich ze dne na den zmizeli dělníci, vlaky by po trati vůbec nemohly jezdit nebo by musely jezdit velmi pomalu. „Na každé stavbě se bude definovat konkrétní stav, kdy bude možné stavbu přerušit. Nyní určujeme objekty, které se musejí z hlediska bezpečnosti a logiky věci jednoznačně dokončit,“ řekl ředitel SŽDC Jan Komárek.

Po dobu přerušení prací musí být zabezpečeny už hotové části díla, zajištěná ochrana staveniště a uskladněn obstaraný materiál a stroje. Správa zatím nemá vyčísleny náklady na konzervaci staveb. SŽDC nyní informuje stavební společnosti a současně zkoumá právní stránku věci. Firmy mohou proti zastavení staveb argumentovat uzavřenými smlouvami, poukázal prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví Václav Matyáš.

Přerušené stavby

Stavby před dokončením (mohou být dodělány podle plánu):

  • III. koridor: Optimalizace Planá u M. Lázní – Cheb (4 474 488 000 Kč)
  • Optimalizace tratě Č. Velenice – Veselí n. L., 1. stavba (851 362 000 Kč)
  • Racionalizace Svitavy – Žďárec u Skutče (285 636 000 Kč)
  • CDP Přerov (233 933 000 Kč)

Rozestavěné stavby (zřejmě budou zakonzervovány):

  • I. koridor: Modernizace Praha-Libeň – Praha-Běchovice, 1. a 2. část (3 184 381 000 Kč)
  • II. koridor: Rekonstrukce žst. Přerov, 1.stavba (4 108 104 000 Kč)
  • III. koridor: Optimalizace Beroun – Zbiroh (5 111 208 000 Kč)
  • III. koridor: Optimalizace Zbiroh – Rokycany (4 530 079 000 Kč)
  • III. koridor: Optimalizace Stříbro - Planá u M. Lázní (4 391 067 000 Kč)
  • III. koridor: Optimalizace st. hranice – Mosty u Jablunkova – Bystřice n. Olší (6 136 215 000 Kč)
  • III. koridor: Optimalizace Bystřice n. Olší – Č. Těšín (3 144 871 000 Kč)
  • IV. koridor: Modernizace Votice – Benešov u Prahy (6 756 893 000 Kč)

Nezahájené stavby (nebudou zahájeny):

  • I. koridor: Žel. uzel Brno vč. nádraží (20,41 mld Kč)
  • I. koridor: Průjezd uzlem Ústí nad Orlicí (2,04 mld Kč)
  • III. koridor: Modernizace Rokycany – Plzeň (9,97 mld Kč)
  • III. koridor: Průjezd uzlem Plzeň (2,41 mld Kč)
  • IV. koridor: Modernizace Tábor - Sudoměřice u T. (4,13 mld Kč)
  • IV. koridor: Modernizace Horusice – Veselí n. L. (1,85 mld Kč)
  • IV. koridor: Modernizace Č. Budějovice – Nemanice (1,21 mld Kč)
  • Rekonstrukce a zkapacitnění Studénka – Mošnov (699 mil Kč)
  • Rekonstrukce Horní Lideč – st. hranice (669 mil Kč)
  • Optimalizace Lysá n. L. – Praha-Vysočany, 1. stavba (229 mil Kč)
  • Rekonstrukce žst. Stará Paka (412 mil Kč)
  • Rekonstrukce Chrudim – Hrochův Týnec (50 mil Kč)
  • Rekonstrukce 1. nást. v žst. Pardubice hl. n. (35 mil Kč)
  • Rekonstrukce mostu na trati Čerčany – Skochovice (89 mil Kč)
  • Nové zabezp. zař. ETCS Kolín - Břeclav (1,06 mld Kč)
  • Úprava zabezp. zař. pro ETCS Kolín – Choceň (274 mil Kč)
  • Systém GSM-R Děčín-Pr. Žleb – Lysá n. L. – Kolín (515 mil Kč)
  • Systém GSM-R Ostrava – st. hranice SR, Přerov – Č. Třebová (686 mil)
  • Rekonstrukce trakční měnírny Pečky (257 mil Kč)