Dokud nebude stát D8, zaplatí lidé ročně stamiliony, tvrdí studie

Ústí nad Labem – Po dostavbě dálnice D8 uspoří lidé každý rok celkem 677 milionů korun. Sníží se také statistika mrtvých na silnicích. S čísly přišlo Ředitelství silnic a dálnic, které si nechalo zpracovat studii vlivu objížděk nedostavěného úseku dálnice mezi Lovosicemi a Ústím nad Labem. Podle mluvčí Ústeckého kraje Magdaleny Hanáčkové tvoří z částky 677 milionů zhruba polovinu náklady na pobyt v kolonách na přetížených silnicích, o zbytek se dělí vysoké provozní náklady a dopravní nehody. Ekologická organizace Děti země, na jejíž popud soud stavbu zastavil, studii částečně zpochybnila.

„Tuto celospolečenskou ztrátu lze rozdělit do tří oblastí. Na časovou úsporu uživatelů dálnice připadá 287 milionů korun, na úsporu provozních nákladů 241 milionů a úsporu ze snížené nehodovosti 149 milionů korun,“ uvedla Hanáčková. Podle mluvčí pracovala studie jen s kvantifikovatelnými veličinami, nezabývala se tedy vlivem na životní prostředí, které ohrožují emise zplodin či hluku.

Do nákladů nejsou přímo zahrnuty ani ztráty na životech a zranění způsobené nehodami, ačkoli studie uvádí možný příspěvek dálnice k bezpečnosti na silnicích. Podle Stavební fakulty ČVUT, která studii zpracovala, by autostráda každý rok zabránila třem úmrtím a 30 zraněním. Na silnici mezi Ústím nad Labem a Lovosicemi, z níž by dálnice odvedla velkou část dopravy, letos v prvním pololetí zahynulo sedm lidí.

Děti Země část výsledků studie odmítly. „Jde o typickou argumentaci betonové lobby, která obhajuje výstavbu masivní dálniční sítě. Nehodovost by přitom vyřešila i jiná a mnohem levnější opatření,“ řekl zakladatel sdružení Miroslav Patrik a dodal, že každá studie beztak musí vyznít pro jejího objednavatele. Efektivnější by podle Patrika byla dostavba silnice R7 mezi Prahou a Chomutovem.