Trať u Olomouce je průjezdná po jedné koleji

Olomouc – Po sobotní srážce nákladního vlaku s posunovací lokomotivou a prázdnou osobní soupravou se až před druhou hodinou podařilo zprůjezdnit aspoň jednu kolej mezi Olomoucí a Grygovem. Úsek je součástí vytíženého tahu Praha–Ostrava. Provoz na hlavních železničních tazích v Česku je v současnosti blízko kolapsu, jednokolejný provoz je kvůli pondělní nehodě také v Ústí nad Labem na trati na Prahu. Mezi Prahou a Plzní kvůli rekonstrukci trati jezdí vlaky s velkým zpožděním, podobné je to na trase Praha – České Budějovice. Vůbec nejezdí vlaky mezi Mariánskými Lázněmi a Chebem, mezi Prahou a Ostravou, časté jsou výluky i na dalším rozkopaném úseku mezi Českým Těšínem a Čadcou.

Správa železniční dopravní cesty, které trať patří a odpovídá za její opravu, dopoledne očekávala, že se podaří zprovoznit jednu kolej kolem dvanácté hodiny. „Kolem 6:00 se podařilo odtáhnout poslední vagon,“ poznamenal Halla. „Nejvíc byl poničený železniční svršek, v menší míře trolej a sdělovací a zabezpečovací zařízení – tam je škoda za sto až dvě stě tisíc,“ dodal ředitel olomoucké Správy dopravní cesty Václav John.

Vlaky už jezdí, ale se zpožděním

Reportáž Evy Knajblové (zdroj: ČT24)

Před druhou byl obnoven provoz všech vlaků – dálkových i regionálních. Podle mluvčí ČD Kateřiny Šubové ale kvůli jednokolejnému provozu a snížené rychlosti na 10 kilometrů za hodinu musí cestující počítat zhruba se čtvrthodinovým zpožděním. „Intenzivně pracujeme také na zprovoznění druhé koleje, která byla více poškozená. Snažíme se, aby byla sjízdná ještě během dneška. Obnovení běžné rychlosti na kolejích je však otázkou několika dnů,“ doplnil Halla.

Cestující většinou měli pochopení k nutnosti přestoupit do autobusu, méně se jim ale líbily některé organizační zmatky. „Jeli jsme z Kojetína o vlak dřív, přijeli jsme sem – a oni nám to pustili na Opavu,“ postěžovala si cestující, které ujel vlak.

Proč jela lokomotiva, kam neměla, zjišťují inspektoři

Pokračuje i vyšetřování příčin sobotní nehody. Podle Jana Kučery z Drážní inspekce měl nákladní vlak povolenou jízdu, a to rychlostí nejvýše 40 kilometrů za hodinu, kterou nepřekročil. Problém tak je na straně posunovací lokomotivy.

Mluvčí Drážní inspekce Jan Kučera

„Posunovací lokomotiva měla zastavit. Zjišťujeme, zda se jedná o chybu strojvedoucího či o technickou závadu. Budeme tedy zkoumat například technický stav lokomotivy. Stanovení příčiny nehody je spíše otázkou týdnů než dnů.“

Při nehodě se nikdo nezranil, vykolejilo ale sedm nákladních vozů, dieselová posunovací lokomotiva a jeden osobní vůz, se kterým manipulovala. Škoda na lokomotivě a osobním vagonu činí zhruba milion korun, na nákladních vozech vznikla škoda ve výši asi 2,5 milionu korun. Poškození kolejí, trolejí, systému ohřevu výhybek a zabezpečovacího zařízení bylo vyčísleno celkem na 2,1 milionu korun.