Do Washingtonu se vracejí tramvaje – z Ostravy

Washington – Půl století tramvajové abstinence v hlavním městě Spojených států brzy skončí. Díky iniciativě starosty Adriana Fenty začala vznikat nedaleko Kongresu první tříkilometrová trať, po které začnou od roku 2012 jezdit vozy vyrobené v ostravské společnosti Inekon Group. I nyní však čelí tramvaje silnému odporu. Zatím není možné stavět trať v samotném centru města, kritici obnovy tramvajového provozu poukazují na starý zákon, podle kterého nesmí troleje kazit výhled na washingtonské pamětihodnosti.

Zatímco ve střední a východní Evropě jsou tramvaje běžnou součástí městské dopravy, ve Spojených státech jsou k vidění jenom výjimečně. Většina měst v průběhu 20. století své provozy zrušila. Ve Washingtonu přestaly jezdit tramvaje v roce 1962. Nahradily je autobusy a především auta.

Americká města se nyní opět opatrně pokoušejí obnovit slávu tramvají a připojilo se i hlavní město. „Jsou to úžasné stroje. Jsem rád, že u nás budou jezdit právě tyhle. Sám bych je nenavrhl líp,“ komentoval starosta Fenty vozidla, která do metropole dorazila z Ostravy. Inekon Group zvítězila v soutěži na dodávku prvních tří kusů. „Přikládáme tomu opravdu velký význam,“ podotkl obchodní ředitel Inekonu Milan Haloun.

Reportáž Michala Kubala (zdroj: ČT24)

Washington dává naději i na další zakázky. K prvním třem kilometrům chce město postavit dalších 60. „Je to historická chvíle. Pro město i jeho obyvatele. Dlužili jsme jim to – ty tři roky i těch padesát předtím,“ uvedl starosta Fenty.

Kvůli stavbě tratí v centru ale bude nutné vyřešit technický problém – zákaz stavby trolejí, kterou vyžaduje zákon z roku 1889. „Rádi bychom, aby nám čeští partneři předložili technické řešení, jak dostat tramvaje do centra města a dodržet tenhle zákon. Stejnou výzvu pošleme i dalším výrobcům,“ řekl ředitel washingtonského odboru dopravy Gabe Klein.

Rébus je to složitý. Trolej zapuštěná do země se v dešti a sněhu neosvědčila, baterie zatím nestačí. Vedení města ale i tak doufá, že tramvajím v americké metropoli patří nejenom minulost, ale i budoucnost. A že nové tratě neskončí jako připomínka neúspěšné snahy o oživení jednoho symbolu.