EBOLA vízum nedostane

ČT24

ČT24
čtvrtek 23. října 2014 Teodor

Do Washingtonu se vracejí tramvaje – z Ostravy

Velikost textu:

Washington – Půl století tramvajové abstinence v hlavním městě Spojených států brzy skončí. Díky iniciativě starosty Adriana Fenty začala vznikat nedaleko Kongresu první tříkilometrová trať, po které začnou od roku 2012 jezdit vozy vyrobené v ostravské společnosti Inekon Group. I nyní však čelí tramvaje silnému odporu. Zatím není možné stavět trať v samotném centru města, kritici obnovy tramvajového provozu poukazují na starý zákon, podle kterého nesmí troleje kazit výhled na washingtonské pamětihodnosti.

Inekon 12 Trio
Inekon 12 Trio
Otevřít galerii
  • Inekon 12 Trio autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img.ct24.cz/cache/140x78/article/18/1746/174554.jpg?1277042905
  • Stavba tramvajové trati ve Washingtonu autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img.ct24.cz/cache/140x78/article/18/1746/174555.jpg?1277042942

Zatímco ve střední a východní Evropě jsou tramvaje běžnou součástí městské dopravy, ve Spojených státech jsou k vidění jenom výjimečně. Většina měst v průběhu 20. století své provozy zrušila. Ve Washingtonu přestaly jezdit tramvaje v roce 1962. Nahradily je autobusy a především auta.

Americká města se nyní opět opatrně pokoušejí obnovit slávu tramvají a připojilo se i hlavní město. "Jsou to úžasné stroje. Jsem rád, že u nás budou jezdit právě tyhle. Sám bych je nenavrhl líp," komentoval starosta Fenty vozidla, která do metropole dorazila z Ostravy. Inekon Group zvítězila v soutěži na dodávku prvních tří kusů. "Přikládáme tomu opravdu velký význam," podotkl obchodní ředitel Inekonu Milan Haloun.

Reportáž Michala Kubala

Washington dává naději i na další zakázky. K prvním třem kilometrům chce město postavit dalších 60. "Je to historická chvíle. Pro město i jeho obyvatele. Dlužili jsme jim to – ty tři roky i těch padesát předtím," uvedl starosta Fenty.

Kvůli stavbě tratí v centru ale bude nutné vyřešit technický problém – zákaz stavby trolejí, kterou vyžaduje zákon z roku 1889. "Rádi bychom, aby nám čeští partneři předložili technické řešení, jak dostat tramvaje do centra města a dodržet tenhle zákon. Stejnou výzvu pošleme i dalším výrobcům," řekl ředitel washingtonského odboru dopravy Gabe Klein.

Rébus je to složitý. Trolej zapuštěná do země se v dešti a sněhu neosvědčila, baterie zatím nestačí. Vedení města ale i tak doufá, že tramvajím v americké metropoli patří nejenom minulost, ale i budoucnost. A že nové tratě neskončí jako připomínka neúspěšné snahy o oživení jednoho symbolu.


      Pokud chcete upozornit na chybu ve článku, označte chybný text a zmáčkněte Ctrl + Enter

      Hlavní zprávy

      Načítám...

      Ouha, data se nepodařilo načíst.