Kampaň Nemyslíš - zaplatíš má nový web

Praha - Ministerstvo dopravy spustilo nový web ke kampani Nemyslíš - zaplatíš, která má za cíl snížit počet obětí dopravních nehod. Součástí aktualizovaného webu je také simulátor jízdy, na kterém si návštěvníci stránek mohou vyzkoušet, jaké to je řídit pod vlivem alkoholu, marihuany, amfetaminů, halucinogenů, stresu nebo agresivity. Web má být více interaktivní než doposud. Vedle simulátoru se na něm objevilo také diskusní fórum a blog osobností, které se podělí o své názory na bezpečnost silničního provozu. Méně prostoru již mají drastické videoklipy, o které se kampaň zprvu opírala.

„Web, stejně jako celá kampaň, je rozdělen do tří hlavních částí – alkohol a psychotropní látky za volantem, agresivní a rychlá jízda a používání zádržných systémů,“ shrnula Ivana Jelínková z ministerstva dopravy.

Hra a blogy místo filmů

Od tzv. simulátoru jízdy pod vlivem různých látek si autoři slibují úspěch, ačkoli jde o velmi jednoduchou flashovou hru, kterou komplikuje především její ovládání prostřednictvím myši. „Něco podobného nabízejí brýle, které se používají třeba v autoškolách. Člověk si nasadí brýle a rázem má dojem, že požil minimálně několik skleniček ostrého nápoje o 40 procentech,“ řekl dopravní psycholog Martin Kořán.

V roli bloggera se představuje mnohonásobný mistr republiky v mototrialu Miroslav Lisý, a to příspěvkem nazvaným Co vás v autoškole nenaučí. Sérii článků připravil také dopravní psycholog Kořán, který se zabývá možnými příčinami dopravních nehod. „S novým obsahem máme ambici stát se jedním z hlavních internetových portálů o bezpečnosti silničního provozu v České republice,“ uvedla Ivana Jelínková z tiskového oddělení ministerstva dopravy.

Na webu by se měly objevit všechny televizní spoty kampaně, které zatím zůstávají na původních stránkách. K dispozici jsou výpovědi lidí poznamenaných dopravní nehodou, videa z crashtestů, varovné statistiky, rady odborníků a informace tiskového centra. Později přibude ještě aktualizovaná mapa nehodových míst.

Pět milionů za rok

Snaha o záchranu lidských životů není levná. „Celkové náklady na veškeré internetové aktivity dosahují letos částky kolem pěti milionů korun. Jsou to jak samotné stránky, tak facebook, tak bannery na ostatních stránkách, tvorba aplikací a tak dále,“ shrnul mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka. Psycholog Kořán přitom poukázal na to, že přínos výdajů do zlepšení chování řidičů nelze nijak změřit.

Od svého počátku v říjnu 2008 stála kampaň Nemyslíš - zaplatíš 150 milionů korun. Nejprve byly její spoty k vidění především na televizních obrazovkách. Web kampaně si za rok a půl prohlédl více než milion návštěvníků. Loni v listopadu úřad umístil kampaň i na sociální síť Facebook, kde byl součástí kampaně i výpočet pravděpodobnosti rizika dopravní nehody nazvaný „Dožiješ se konce roku?“, stránka má v současné době přes 183 tisíc fanoušků.