Trať Nový Jičín – Hostašovice definitivně končí

Nový Jičín – Železniční trať z Hostašovic do Nového Jičína je už definitivně minulostí. Zastupitelé Moravskoslezského kraje totiž neposkytli Správě železniční dopravní cesty požadovanou záruku, že na dráze poničené loni v létě povodní budou dlouhodobě jezdit vlaky. Kraj by tak musel na trati objednávat spoje, i kdyby jezdily zcela prázdné. SŽDC ale bez takové záruky nebude trať opravovat. V případě, že by kraj třeba za dva roky přestal objednávat vlaky z Hostašovic do Nového Jičína, přišla by 90milionová investice vniveč.

„Jako řádní hospodáři podobnou záruku požadovat musíme. Nesmí nastat situace, že by trať byla sice obnovena, ale potom by byla provozována jen krátkodobě, nebo na ní nebyly vlaky objednány vůbec a vložená investice by se nevrátila,“ uvedl Jiří Šťastný ze SŽDC.

Podle hejtmana Moravskoslezského kraje Jaroslava Palase dá kraj víc peněz raději autobusovým dopravcům. Jejich služby přijdou region ročně na 725 tisíc korun, naproti tomu provoz na železniční trati stojí 4,7 milionu korun. Vyplatil by se pouze, kdyby vlakem jezdilo tolik lidí, že by jako náhradu musely autobusové společnosti vypravit hned několik vozidel. Jenomže podle kraje jezdilo vlaky mezi Hostašovicemi a Novým Jičínem nanejvýš dvacet lidí.

Obnovení trati žádal především Nový Jičín, který měl prostřednictvím hostašovické dráhy přímé železniční spojení do Valašského Meziříčí. Naopak další obce ležící na trase postupně přestaly podporovat opravu zničených kolejí, nyní by chtěly místo železnice raději cyklostezku. Kraj byl ale pro konečné zrušení trati již od chvíle, kdy ji velká voda poničila tak, že na ní České dráhy musely zastavit provoz a všechny spoje nahradit autobusem. „Nepřekvapuje mě to, protože o osudu železniční trati bylo rozhodnuto už dávno. Bereme to jako fakt a budeme se s tím muset nějakým způsobem srovnat,“ komentoval poslední rozhodnutí krajského zastupitelstva novojičínský starosta Ivan Týle.

Trať sloužila cestujícím skoro přesně 110 let. V roce 1889 ji otevřela jako součást své sítě severomoravských lokálek společnost Severní dráhy císaře Ferdinanda. V Hostašovicích odbočovala od trati z Valašského Meziříčí do Frýdlantu nad Ostravicí a zajistila spojení Nového Jičína s Valašskem. Slavnostní zahájení provozu připadlo na 1. 6. 1889. Neslavně ukončila provoz blesková povodeň 24. 6. 2009.

Nový Jičín se zrušením trati přijde o svoji železniční zvláštnost. Má totiž dvě nádraží, která nejsou nijak propojena. Nadále však bude možné cestovat pouze ze stanice Nový Jičín-město, odkud jezdí spoje do Suchdola nad Odrou na hlavní trati Přerov – Ostrava.