Z Děčína do Prahy přijel první Jančurův rychlík

Praha – Mimořádný rychlík z Děčína do Prahy byl historicky prvním spojem železničního dopravce Regiojet, který patří podnikateli Radimu Jančurovi. Spojení zajistila dvojice dieselových jednotek Siemens Desiro, které budou od soboty dva týdny jezdit na regionálních linkách v Ústeckém kraji a v dalších měsících i v dalších regionech. Firma je má na operativní leasing. Protože budou cestující platit pouze pětikorunové jízdné, přijdou reklamní jízdy firmu podle Jančury asi na deset milionů korun.

Dieselové Desiro je sice na českých kolejích poměrně často k vidění, Regiojet ale jeho prostřednictvím zavedl dosud nevídanou novinku – wi-fi připojení k internetu ve vlaku. Regiojet také slibuje odbavování cestujících přostřednictvím on-line terminálů.

Po rychlíku z Děčína do Prahy proběhne krátká prezentační jízda i v pátek, kdy pojedou desira z Děčína do Ústí nad Labem. Během dalších dvou týdnů budou motoráky jezdit ve dvouhodinovém intervalu na víkendových spojích z Děčína do Krupky, v pracovní dny potom zajistí přímé spojení Ústí nad Labem a Litvínova. Regiojet oznámil, že za cestu na jakoukoli vzdálenost bude přímo ve vlaku vybírat jízdné ve výši pěti korun.

Reportáž Jana Hreňa (zdroj: ČT24)

„Jízdy jsou prezentační. Chceme upozornit občany, že hejtmané všech krajů se rozhodli nevypsat výběrová řízení tak, jak jim to určuje evropské i české právo,“ zopakoval Radim Jančura své argeumenty po příjezdu svého prvního vlaku do Prahy. Většina krajů uzavřela dlouhodobé smlouvy na zajištění regionální železniční dopravy s Českými drahami. Regiojet podal několika krajům také mimosoutěžní nabídky na zajištění regionální dopravy vlastními prostředky. „Byli jsme připraveni podepsat zakázku na výrobu 50 vlaků,“ upozornil Jančura.

Po ukončení provozu v Ústeckém kraji se desira Regiojetu přesunou do Olomouckého kraje, kde mají jezdit od 8. května mezi Olomoucí a Uničovem. Další jízdy s dvojicí pronajatých vozidel plánuje společnost mezi Plzní a Domažlicemi a v okolí Brna.

Kromě regionálních tratí by Student Agency ráda jezdila i na těch dálkových. Ministerstvo dopravy už slíbilo, že u nich výběrové řízení vypíše, napřed ale o něm musí informovat Evropskou unii. „Věříme, že se ministerstvo dopravy brzy rozhoupe a vypíše výběrová řízení na první soubory tratí, které si sami vybrali,“ doufá Jančura. Pracovní skupina ministerstva má tendry řešit už příští středu. První vlaky, které vítěz konkurzu pošle na koleje, by se v provozu měly objevit zhruba za 3 roky.

Jančurova cesta od autobusů k vlakům

  • 1996 – vznik autobusového dopravce Student Agency, Radim Jančura jediným vlastníkem
  • 2006 – první zmínky o zavedení železniční linky Praha – Ostrava (později nazvané High Jet)
  • 2008 – spolupráce Student Agency s francouzským železničním dopravcem Keolis
  • 2009 – vznik společnosti Regiojet (RJ) ve stroprocentním vlastnictví Student Agency
  • 2009 – společná účast RJ a Keolis ve výběrovém řízení v Libereckém kraji – skupina ze soutěže odstoupila, vyhrály ČD
  • 2009 – samostatná účast RJ ve výběrovém řízení v Plzeňském kraji – soutěž zrušena zadavatelem
  • 2010 – první předváděcí jízdy pronajatými motorovými vlaky