Mosty na D1 se rozpadají, nikdo je nechce opravovat

Jihlava – Mosty, které překonávají dálnici D1, jsou často nebezpečné. Odpadávají z nich kusy betonu, které ohrožují cestující ve vozidlech na dálnici. Ředitelství silnic a dálnic se pokoušelo zbavit odpovědnosti za údržbu některých mostů, ale soud nakonec rozhodl, že patří k dálnici. ŘSD teď uvažuje o tom, že některé mosty zbourá, aby nemuselo platit za jejich údržbu.

O to, komu patří – nebo spíše nepatří – most přes dálnici, se dvanáct let pře Ředitelství silnic a dálnic s městysem Kamenice. Stav mostu se zatím postupně zhoršuje. Jihlavský soud rozhodl, že chátrající konstrukci musí opravit ŘSD, to se ale proti verdiktu odvolalo. Most se ale nedočká opravy ani tehdy, kdyby ho ŘSD přiřkl i odvolací soud. „Nemáme přidělené finanční prostředky na jeho zásadní rekonstrukci a opravu. Ve chvíli, kdy by nám soud potvrdil, že bude v naší majetkové správě, zvažujeme možnost jeho demolice,“ uvedla mluvčí ŘSD Martina Vápeníková.

Kdyby „černého petra“ v podobě mostu nakonec dostala Kamenice, bylo by to podobné. „Rekonstrukce by stála asi 30 milionů korun. To znamená, že městys naší velikosti s 21milionovým rozpočtem by na to neměl prostředky,“ upozornila starostka Eva Jelenová.

Reportáž Blanky Poulové a Richarda Samka (zdroj: ČT24)

V havarijním stavu je navzdory slibům ministerstva dopravy také most u Humpolce. O jeho opravu žádal starosta nedalekých Jiřic Svatopluk Veroněk již v roce 2008. „Aby obec opravovala celý objekt, není možné,“ podotkl Veroněk. Stát sice zabránil nejhoršímu, ale most stále vypadá zoufale. Starostovi Jiřic se to nelíbí, ale státní úřady se nemají k činu.

Podle údajů Ředitelství silnic a dálnic je v jeho správě 134 mostů, které jsou ve špatném stavu. Z toho je skoro čtvrtina na dálnici D1. ŘSD ale nemá na opravy peníze, a tak budou stavby chátrat dál. Úředníci a především řidiči, kteří se řítí 130kilometrovou rychlostí po dálnici, mohou pouze doufat, že se zcela nerozpadnou.