Řidiči riskují jízdou autem po zamrzlém Lipně

Horní Planá (Českokrumlovsko) - Cesta přes zamrzlou hladinu Lipenského jezera se stává pro některé řidiče adrenalinovou zábavou. Tloušťka ledu je letos slabá. Bezpečná je pro bruslaře a lyžaře - kolem 20 centimetrů - zatím u Lipna, ale třeba u Frymburku, kde se voda v korytě točí v prudké zatáčce, je pouhých 14 centimetrů, uvedl Jan Staněk, který se stará o údržbu zdejší bruslařské dráhy. Síla ledu se pravidelně měří za pomoci vrtačky. Turisté, kteří jezero dokonale neznají, riskují jízdou po ledě život.

„Led teď někde praská pod tíhou sněhu, objevují se tam nebezpečné trhliny,“ upozornil Staněk. Jízdu s těžkým autem po ledu považuje za hazard. Navíc vodohospodáři nádrž upouštějí kvůli jarnímu tání, hladina klesla o 15 centimetrů, a v jezeře tak ubylo sedm milionů metrů kubických vody.

Běžně si lidé krátí cestu z Horní Plané do Přední Výtoně a okolních osad. Vedle místních obyvatel to dělají i turisté do lyžařského střediska Hochficht. Po rovném úseku jedou rychle, nikde nezastavují, a snaží se tak snížit riziko prolomení ledu.

Zejména o víkendu za pouhou hodinu přejede po ledě směrem k Bližší Lhotě kolem šesti aut. „Přijeli jsme si původně zabruslit, a když jsme slyšeli, že se tu prolomil led pod autem, tak jsme si chtěli sílu ledu vyzkoušet, je to taková adrenalinová zábava,“ řekl jeden z řidičů.

Pod osobním autem, které si zkracovalo cestu po zamrzlém Lipně z Frymburku na Frýdavu, se 13. ledna před půlnocí prolomil led. Dvěma mužům se podařilo z potápějícího se vozu vyváznout ještě před jeho potopením. Auto skončilo v hloubce pěti metrů.

Podle policejní mluvčí Michaely Pavlíčkové se každý řidič vydává na zamrzlou vodní plochu na své vlastní nebezpečí. „Pokud se pod autem prolomí led, řeší se případ jako přestupek kvůli znečištění životního prostředí,“ uvedla. Samotnou jízdu podle ní policie nijak nemůže ovlivnit, protože s ní silniční zákon ani žádná vyhláška nepočítají. Podle expertů z pojišťoven může být problém i při vyplacení pojistky u takto potopeného auta.