Brněnské nádraží se příští rok stavět nebude

Brno - Stavba nového brněnského nádraží se odkládá. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) původně plánovala, že ještě letos znovu získá územní rozhodnutí a stavbu zahájí na podzim 2010. Chybějící podklady pro pokračování řízení, které Krajský soud v Brně letos v lednu z procesních důvodů přerušil, ale stihne odevzdat nejdříve do konce roku, informoval o tom generální ředitel SŽDC Jan Komárek. Samotná stavba by tak začala nejdříve ve druhé polovině roku 2011.

„Některé věci se ukázaly obtížněji kompletovatelné. Přesto je šance, že veškeré doklady, jejichž absence nám byla vytýkána, předáme do konce roku. V příštím roce bychom mohli kromě územního rozhodnutí získat také stavební povolení a v optimálním případě i vypsat soutěž na zhotovitele,“ řekl Komárek.

Územní rozhodnutí je podle Komárka klíčovou podmínkou pro to, aby stát mohl podat žádost o evropské dotace. Podle Miroslava Patrika z Dětí Země je ale šance na získání miliard korun z Operačního programu Doprava už jen hypotetická. Projekt podle něj nesplňuje základní podmínky, jako je například posouzení alternativních variant. Na tento nedostatek upozornil už v roce 2007 také Nejvyšší kontrolní úřad.

Kontroverzní projekt počítá s odsunem hlavního nádraží o zhruba 800 metrů na jih od stávající polohy v centru Brna, s čímž nesouhlasí řada odpůrců v čele se sdružením Děti Země, Stranou zelených a občanským sdružením Nádraží v centru. Polohu nového nádraží vybralo tehdejší vedení města už před deseti lety.

Vybudování nového železničního nádraží a návazné investice jsou odhadnuty na 20 miliard Kč, výstavba měla podle původních plánů začít už v roce 2006 a skončit v roce 2015. Zatím se ale od roku 2007 staví pouze odstavné nádraží, které s kontroverzním projektem odsunu hlavního nádraží z centra Brna nesouvisí. Součástí projektu odstavného nádraží je i myčka kolejových vozidel, ta by měla vzniknout do června 2010.