Plzeň - Městskou hromadnou dopravu v Plzni řídí ode dneška nový dynamický dispečink. Technologie umožňuje řízení dopravy v reálném čase. Dispečeři mají nepřetržitý přehled nad více než 300 městskými autobusy, trolejbusy a tramvajemi. Efektivnější řízení přinese lepší návaznost spojů, ale i lepší organizaci dopravy při kalamitách a nehodách. Na projekt za 40,7 milionu korun získalo město 9,25 milionu z EU, uvedl Jiří Kohout z Plzeňských městských dopravních podniků (PMDP).
Plzeňskou MHD řídí nový dispečink
Dynamický dispečink je první etapou v projektu na zlepšení prostupnosti a pružnosti městské dopravy. Příští rok by se mělo ve městě objevit postupně prvních 12 inteligentních zastávek. Jsou to tabule, na nichž dostanou cestující online informace o spojích, časech odjezdů a příjezdů, směrech, výlukách, náhradních linkách a podobně.
Vozy budou mít postupně také automatické stavění výhybek. Ještě letos se začne zkoušet systém ovládání světelných křižovatek z vozů MHD, které bude v první fázi fungovat na třech desítkách křižovatek.
Díky novému dispečinku mají nyní dispečeři přehled nad více než 300 městskými autobusy, trolejbusy a tramvajemi. Každý vůz je vybaven palubním počítačem s terminálem, GPS přijímačem a inteligentní jednotkou napájení. Informace o každém z vozů se sbírají po deseti sekundách. Vozidla umějí i věci, které dosud nebylo možné provádět. Ve vozovně umí automaticky nastartovat potřebné systémy a stáhnout nová data, například jízdní řády nebo hlášení zastávek.
Řidiči vidí čas odjezdu ze zastávek i případné zpoždění. Dispečink s vozy komunikuje hlasově i datově po radiové síti. Dispečer může na dálku ovládat informační systémy - přehrát hlášení, zobrazit zprávu pro pasažéry nebo poslat pokyn řidiči.
Dispečink může nově zabezpečit organizaci dopravy při kalamitách, nehodách a jiných krizových situacích, zajistí lepší plánování a rychlou obnovu provozu. Díky online spojení může například dispečer zajistit, aby na sebe zejména při delších intervalech některých linek dva spoje počkaly.