RegioJet pohořel i v Ústeckém kraji, Jančura proto vyrazil proti ČSSD

Praha/Ústí nad Labem– Reklamní kampaň proti ČSSD zaplatí podnikatel Radim Jančura na protest proti tomu, že kraje přidělily dlouhodobé zakázky na provoz regionálních vlaků Českým drahám. Jako první přinesl zprávu časopis Týden. Kraje, v jejichž čele stojí bez výjimky zástupci sociálních demokratů, přidělily miliardové zakázky většinou bez výběrového řízení, což bylo podle Jančury nezákonné. Dvě soutěže proběhly pouze v Libereckém kraji, jednu z nich vyhrály České dráhy, druhé Arriva. Plzeňský kraj sice tendr vyhlásil, ale potom ho zrušil. Zatím poslední kraj, který takto podepsal desetiletou smlouvu s ČD, je Ústecký. Tomu podal Jančurův RegioJet mimosoutěžní nabídku, avšak vedení regionu se nakonec spokojilo se sliby Českých drah o brzké obměně vozového parku.

Kraje tvrdí, že vláda po nich žádá, aby uzavřely dlouhodobé smlouvy o regionální železniční dopravě do konce roku. Potom dostanou ze státního rozpočtu na zaplacení vlaků 2,5 miliardy korun ročně. Ústecký krajský radní pro dopravu Jiří Šulc řekl, že pro kraj to znamená, že Českých drahám dá 471 milionů korun za rok, což je zhruba stejně jako letos, a ze státních peněz doplatí 217 milionů korun. Původně dráhy požadovaly 720 milionů Kč. Nová smlouva obsahuje i ustanovení, že kraj může České dráhy za nekvalitní dopravu pokutovat. Dráhy se navíc zavázaly, že na železnici nasadí nové vlakové soupravy a budou pokračovat v opravách nádraží.

„Na hlavní lince Děčín–Kadaň, což je taková aglomerační linka, tak tam budou kompletně nová vozidla,“ uvedl Petr Hinterholzinger z krajského centra osobní přepravy ČD.

RegioJet nabízel nové vozy a veliké úspory

Podle obchodního ředitele RegioJetu Jiřího Schmidta společnost předala Ústeckém kraji nabídku, ve které garantovala nová vozidla a veliké úspory pro kraj - zhruba tři čtvrtě miliardy korun v příštích deseti letech.

Smlouva s ČD se nelíbí také některým krajským zastupitelům. „U mě tam vyvolává pochybnosti třeba výběrové řízení,“ řekl zastupitel Ústeckého kraje Jaroslav Doubrava. Podle Schmidta nebyly splněny principy transparence a nediskriminace. Pokud společnost RegioJet na jednáních s Ústeckým krajem neuspěje, chce se obrátit třeba i na soud.

Výběrová řízení jsou povinná, volá konkurence

Jančura i zástupci dalších soukromých železničních společností ze Sdružení železničních dopravců tvrdí, že evropské právo přikazuje krajům, aby na tak velké zakázky vypsaly výběrová řízení. Podle informací společnosti RegioJet jde o 150 miliard korun.

RegioJet v soutěžích

Společnost RegioJet se zatím zúčastnila dvou výběrových řízení – v Libereckém a Plzeňském kraji. V Libereckém kraji, kde se přihlásila společně s dopravcem Keolis, nakonec ze soutěže odstoupila. Plzeňský kraj výběrové řízení zrušil.

RegioJet představil také mimosoutěžní nabídky na provozování regionálních tratí v Plzeňském kraji a Ústeckém kraji a na provoz rychlíků na části linek. Na tyto nabídky však kraje nezareagovaly.

Časopis Týden upozornil, že hejtmani mají právní posudek, podle něhož nejsou v tomto případě výběrová řízení povinná. „Postupujeme přesně podle evropské směrnice,“ řekl týdeníku pardubický hejtman Radko Martínek.

Dlouhodobou smlouvu s ČD kromě Ústeckého kraje podepsaly například Moravskoslezský, Karlovarský a Plzeňský kraj.

Radim Jančura je s tvrzením hejtmanů nespokojen, a proto chce nedlouho před volbami do Poslanecké sněmovny zaplatit reklamní kampaň proti ČSSD. Jak přesně bude vypadat, Jančura zatím nezveřejnil. Měla by se zřejmě zaměřit především na uživatele internetu a zmiňovat se o rozčarování z podnikatelského prostředí v Česku. Podnikatel, jemuž patří autobusová společnost Student Agency, jejíž dceřinou firmou železniční RegioJet je, hodlá zaplatit kampaň z peněz, které měl připraveny na provoz vlaků.

Další kampaň může jít proti ODS

Podle Týdne Radim Jančura hovoří o podobné kampani také proti ODS. Její zástupci sedí v radách několika krajů, které přidělily Českým drahám dlouhodobé zakázky bez výběrových řízení, občanští demokraté navíc poslali do úřednické vlády ministra dopravy Gustáva Slamečku. Jeho úřad zodpovídá za přidělování zakázek na rychlíky a expresní vlaky a také on váhá s vyhlášením výběrových řízení, ačkoli RegioJet projevil zájem o provozování některých rychlíkových linek.