RegioJet se chce soudit o tratě v Plzeňském kraji

Plzeň – Železniční dopravce RegioJet se chce domáhat tratí na Plzeňsku u Evropské komise. Na tu se hodlá obrátit poté, co kraj zrušil výběrové řízení na regionální železniční dopravu na třech tratích a přidělil zakázku Českým drahám. Podle RegioJetu mohl Plzeňský kraj ušetřit až čtyřicet milionů korun, představitelé regionu ale považují takové číslo za vymyšlené. Podle dopravní společnosti, která je dceřinou firmou autobusové firmy Student Agency, kraj také odsoudil cestující na regionálních tratích k nepohodlnému cestování.

RegioJet totiž poukazuje na to, že patnáctiletá smlouva, kterou mají České dráhy s krajem podepsat do 3. prosince, neobsahuje klauzuli o modernizaci vozového parku. Zástupci soukromého dopravce jsou naopak přesvědčeni, že by v jeho vozidlech byli cestující spokojeni. „Garantovali jsme nasazení nových vozidel,“ upozornil provozní ředitel RegioJetu Jan Paroubek.

O co se soutěžilo?

Výběrové řízení bylo o tři neelektrizované trati – dva úseky hlavních tratí a jednu lokálku. Do soutěže se přihlásily ČD, RegioJet, ČSAD Jablonec a Viamont.

Plzeň–Domažlice: Regionální dopravu zajišťují ČD, nasazují klasické vozy ze 70. a 80. let a rekonstruované motoráky z počátku 21. století. V minulosti jednaly ČD s Arrivou o společném provozu moderních dieselových jednotek.

Plzeň–Podbořany: Dopravu zajišťují ČD, nasazují rekonstruované motorové vozy.

Nýřany – Heřmanova Huť: Dopravu zajišťují ČD, nasazují starý dvounápravový motorový vůz ze 70. let minulého století.

Reportáž Miroslavy Vildové (zdroj: ČT24)

Po zrušení výběrového řízení podal RegioJet kraji ještě mimosoutěžní nabídku, avšak ten nezareagoval. Zástupci společnosti tvrdí, že jde o výsledek lobbingu Českých drah. „Jsme přesvědčeni, že nejsou dodrženy podmínky transparence, nediskriminace a rovného přístupu,“ uvedl obchodní ředitel RegioJetu Jiří Schmidt. „Krajští politici hrají nečistou hru a skutečné důvody, proč zvýhodňují České dráhy před všemi ostatními dopravci, pečlivě tají,“ dodal.

Zástupci drah tvrdí, že nemají se zrušením výběrového řízení a přidělením zakázky své firmě nic společného. „To nařčení zcela odmítáme. České dráhy byly jedním z účastníků tendru,“ uvedla mluvčí dopravce Radka Pistoriusová.

Kraj nevěří, že by ušetřil

Podle krajského radního pro dopravu Jaroslava Bauera došel kraj ke svému rozhodnutí kvůli časové tísni. „Smlouva musí být podepsána do 3. 12.,“ uvedl. Radní zároveň zpochybnil tvrzení zástupců RegioJetu, že by konkurenční nabídka ušetřila kraji 40 milionů korun. „Tomu se jen pousmívám: Kde vzala tato čísla firma RegioJet?“ řekl Bauer.

Dění v Plzeňském kraji bude mít zřejmě soudní dohru v Bruselu. RegioJet se chce domoci zrušení smlouvy, přičemž ČD by měly být přinuceny vrátit veškeré příspěvky, které od Plzeňského kraje dostanou.