Vlaky v novém jízdním řádu nezdraží, bude jich však méně

Praha – Nový jízdní řád vlaků začne platit 13. prosince. České dráhy dnes oznámily dvě hlavní novinky, které přináší. Jedna z nich je pro cestující příznivá, druhá méně: Jízdenky na vlak vesměs nezdraží, za stejné peníze ale dostanou lidé slabší nabídku spojů. Celkem ubudou zhruba dvě procenta vlaků, většinou půjde o regionální spoje. Řada změn ale čeká na cestující i v dálkové dopravě. Na českých tratích zůstanou v příštím roce pouze stávající osobní dopravci – většinu spojů zajistí České dráhy, zbytek Viamont, OKD Doprava a Railtransport. Výběrová řízení, do nichž se hlásily i další firmy, kraje většinou zrušily.

Nový jízdní řád se ode dneška prodává v knižní podobě na nádražích, na internetu je také ke stažení jeho elektronická verze. Již delší dobu jsou nahrána nová data ve vyhledávači Idos a jízdenky do nového jízdního řádu je možné (s výjimkou mezinárodních eTiketů) zakoupit také na eshopu Českých drah.

ČD již nebudou ztrátové

V příštím roce se sníží nabídka spojení jednak proto, že kraje, které objednávají (a platí) spěšné a osobní vlaky, nemají dost peněz, ale také proto, že České dráhy chtějí více peněz než dosud. „Rušení spojů se týká především málo využívaných spojů, které jezdily většinou večer či o víkendech. Prakticky za každý ze zrušených spojů v kraji bude cestujícím sloužit alternativní vlakové či autobusové spojení,“ uvedl mluvčí Královéhradeckého kraje Imrich Dioszegi.

„Když bych to shrnul do obecné roviny, tak jsou to méně využité vlaky. Jde o vlaky, které jedou v sedle, např. v dopoledních hodinách, nebo to mohou být v některých regionech víkendové spoje,“ řekl mluvčí Českých drah Petr Štáhlavský. ČD musí v příštím roce ušetřit jednu miliardu korun, doplnil.

Po oddělení nákladní železniční dopravy od osobní se totiž ukázalo, že peníze, které kraje dávají na dorovnání ztráty, drahám nestačí – a firma je tak ztrátová.

To chtějí nyní ČD změnit, výsledkem jsou na jedné straně vyšší příspěvky, ale na druhé straně rušení spojů, resp. jejich nahrazování levnějšími autobusy. „Jízdní řád je poprvé hospodářsky vyrovnaný, včetně dvouprocentního přiměřeného zisku,“ komentoval jednu z nejvýraznějších změn, které přinese rok 2010, ředitel Českých drah Petr Žaluda.

Většinu spojů zajistí České dráhy

Stále víc je zřejmé, že železniční dopravu v krajích budou i nadále zajišťovat České dráhy. Kraje získají od státu každý rok dotaci přes 2,5 miliardy korun pouze tehdy, když do konce roku uzavřou dlouhodobé desetileté smlouvy. To téměř vyřazuje soukromé dopravce, například Viamont, ČSAD Jablonec nebo RegioJet.

„V tomto týdnu podepíšou všechny kraje s Českými drahami smlouvu na 15 let. Tento podpis bude nezákonný, neboť jsme v pěti krajích nabídli daleko příznivější podmínky pro kraje. Budeme žádat Evropskou komisi, aby tyto smlouvy s kraji zrušila,“ uvedl majitel společnosti Student Agency Radim Jančura. 

Zdraží ČD Net, obyčejné jízdenky budou stát stejně

S nástupem nového jízdního řádu se po několika letech poprvé nezmění tarif obyčejného a zákaznického jízdného. Nejzásadnější změnou tak bude zdražení jednodenní síťové jízdenky ČD Net, která ale postihne pouze cestující, kteří nemají věrnostní In-kartu. Pro ně jízdenka v prosinci zdraží ze současných 450 na 600 korun.

Vlaky budou stále stejné

Výraznější novinky nemohou cestující očekávat ve vozovém parku Českých drah, zejména potom v dálkové dopravě. Na regionálních vlacích se budou i v dalším roce objevovat další nové patrové jednotky City Elefant, které ale jezdí pouze v okolí Ostravy, Prahy a částečně také Ústí nad Labem. Na neelektrizovaných tratích se objeví další série zrekonstruovaných dvouosých motorových vozů.

Pro zlepšení situace na rychlících vypsaly dráhy letos výběrové řízení na nákup klimatizovaných ojetých vozů ze zahraničí a na pronájem moderních motoráků pro neelektrizované tratě. První soutěž stále probíhá, druhou musely ČD zrušit. Cestující se tak i v novém jízdním řádu setkají nejenom na rychlících (např. Praha–Plzeň nebo Brno–Olomouc), ale dokonce i na expresech z Prahy do Zlína, Luhačovic nebo Veselí nad Moravou se zastaralými vagony ze 70. a 80. let minulého století. Ty jsou charakteristické nejenom koženkou potaženými lavicemi, ale také například netěsnícími okny. Vozy, které se v 90. letech rekonstruovaly právě pro expresy, potom budou k vidění především na vlacích Intercity mezi Prahou a Ostravou.